Driecilinder benzinemotor voor Volkswagen Golf
99 gram CO2
De vijfdeurs Golf en de Golf Variant scoren allebei 99 gram CO2 per kilometer. Ruim voldoende voor 20% bijtelling dit jaar en 21% bijtelling volgend jaar. Ook de Golf Sportsvan krijgt de motor, maar in die auto is de uitstoot 105 gram CO2 per kilometer. Nog steeds genoeg voor 20 % dit jaar en 21% volgend jaar, maar net wat minder ruim. Voor 2.500 euro extra (2.600 euro in geval van Sportsvan)krijg je een zeventraps DSG versnellingsbak, in plaats van de handgeschakelde zesbak. Die levert exact dezelfde uitstootcijfers.
115 pk
De 1,0 liter driecilinder levert 115 pk en 200 Nm. Daarmee gaat hij qua vermogen 10 pk over de 1.2 TSI heen die momenteel in de Golf geleverd wordt, maar is het koppel gelijk aan de zwaardere 1.4 TSI. Sprinten naar de 100 km/h gaat in de vijfdeurs Golf in 9,7 seconden. Net iets minder snel dan de 1.4 TSI, maar een halve seconde sneller dan de 1.2 TSI. De topsnelheid is met 204 km/h zelfs hoger dan die van de 1.4 TSI momenteel (203 km/h).
Trendline en Comfortline
De nieuwe motor is te bestellen met twee uitrustingsniveaus: Trendline en Comfortline. De Highline blijft vooralsnog alleen leverbaar in combinatie met een viercilinder. Een paar zaken uit de standaarduitrusting van de Trendline: airconditioning, lichtmetalen wielen en een 12,7 cm groot scherm voor multimedia. De Comfortline voegt daar parkeersensoren voor en achter, climate control, cruise control en luxere stoelen aan toe.
Prijzen
De Golf met de 1.0 TSI is per direct te bestellen. De vanafprijzen:
Golf 5-deurs Trendline 1.0 TSI BlueMotion | 22.590 euro |
Golf 5- deurs Comfortline 1.0 TSI BlueMotion | 24.050 euro |
(+ 2.500 euro voor 7-DSG) | |
Golf Variant Trendline 1.0 TSI BlueMotion | 23.450 euro |
Golf Variant Comfortline 1.0 TSI BlueMotion | 25.190 euro |
(+ 2.500 euro voor 7-DSG) | |
Golf Sportsvan Trendline 1.0 TSI BlueMotion | 25.490 euro |
Golf Sportsvan Comfortline 1.0 TSI BlueMotion | 27.190 euro |
(+ 2.600 euro voor 7-DSG) |