Lexus GS 300H: op en top een zakenauto
Uitvoering: Lexus GS 300h
Lengte: 485 cm
Breedte: 184 cm
Hoogte: 146 cm
Wielbasis: 285 cm
Gewicht: 1.710 kg
Inhoud bagageruimte: 458 liter
Trekgewicht: 500 kg
Motorinhoud: 2.494 cc
Brandstof: Euro
Vermogen: 181 pk / 6.000 tpm
Koppel: 221 Nm / 4.200-5.400 tpm
Elektromotor: 143 pk, 300 Nm
Aandrijving: achter
Acceleratie 0-100: 9,2 sec
Topsnelheid: 190 km/u
Verbruik: 4,7 l/100 km
CO2 uitstoot: 109 g/km
Prijs vanaf: € 46.390 (F Sport Line € 66.190)
Bijtelling: 20 %
Garantie: 3 jaar
Lexus concentreert zich meer nog dan voorheen op de zakelijke markt en in dat kader wil dat luxemerk van Toyota nog maar hybrides gaan leveren. Ze hebben dat streven nog niet totaal gerealiseerd, maar ze zijn aardig op streek. In het topsegment, waar eigenlijk alleen de Duitse merken de scepter zwaaien, heeft Lexus twee ijzersterke wapens in het vuur: helemaal aan de top staat de GS 450h, maar wij hebben hier de iets lichter gemotoriseerde GS 300h aan de tand gevoeld. Het zijn allebei ‘gewone’ hybrides - en dus geen plug-in hybrides – en bovendien automobielen die absoluut recht hebben op de deftige soortnaam ‘limousine’.
Zoden aan de dijk
We kozen voor de 300h, omdat die voor velen de aantrekkelijkste is, vooral financieel gezien. Want de 3,5-liter zescilinder van 293 pk plaatst de 450h meedogenloos in het kamp van de volle 25% bijtelling, verwent de 300h als gezegd zijn berijder met het fiscale cadeautje van 20% bijtelling. Op een prijskaartje van minimaal € 46.390 zet dat zoden aan de dijk. Dat bedrag overigens zien de meeste 300h-rijders niet op hun nota staat, want volgens Lexus zelf neemt maar zes procent de basis-uitvoering en laat de rest zich extra verwennen in een Business Line Pro (38%), een Luxury Line (32%) een F Sport Line (10%), of zelfs de méér dan uitbundig van luxe en comfort voorziene President Line (10%). Wij ontkwamen ook niet aan die trend, want bij Louwman & Parqui in Raamsdonksveer stond een GS 300h in de versie F Sport Line op ons te wachten.
Enorme lijst gadgets
Die overtreft de al bepaald niet schraal uitgeruste basisuitvoering met een enorme lijst aan gadgets en andere blijmakers. Een groot deel daarvan is puur cosmetisch, zoals afwijkende bumpers, sportievere grille en dorpellijsten en andere zaken die het uiterlijk echt wel wat vlotter maken. Serieuzer, maar ook allemaal onder het sport-etiket vallend, zijn de leren bekleding met stoelverwarming en -ventilatie, de aluminium pedalen en voetsteun en ook wel het verwarmbare stuurwiel met geperforeerd leer. Dat laatste zou perfect zijn, ware het niet dat er een overdaad aan knopjes op en aan zit, een euvel waar de hele Lexus trouwens onder gebukt staat. Écht een Japanse hobby, nog steeds, die enorme speeltuin van knopjes en schakelaars, die bovendien vooral op plekken zitten waar je ze niet verwacht. Hier zouden ze van ons best wat méér bij BMW mogen spieken dan dat ze voor de vormgeving al hebben gedaan. Maar wie zo’n GS bezit – of eerder: zakelijk mag berijden – weet snel de weg in dat knoppendoolhof, waarvan je het grootste gedeelte toch nooit of nauwelijks gebruikt. De echt belangrijke bedieningsorganen zitten wel op de juiste plekken en verdienen in het dagelijks gebruik alle lof. Die is er ook voor het enorme centrale display. Het uitgebreide navigatiesysteem biedt desgewenst een volgelvlucht-perspectief waarop kenmerkende gebouwen langs de route schitterend zijn weergegeven. Jammer alleen dat de menu-opbouw verre van logisch is. Klop eens aan bij Apple, zouden we zeggen.
Mark Levinson
Maar er is heel wat meer in deze F Sport Line. Het fantastische Mark Levinson hifi-systeem bijvoorbeeld, met een peloton van 17 luidsprekers. Of de extra functie van het blindehoek-detectiesysteem, dat ook kruisverkeer signaleert als je bijvoorbeeld achteruit een parkeerhaven wilt verlaten. Meer gangbare zaken zijn adaptieve cruise control en idem hoofdverlichting, alsmede een elektrisch bedienbaar zonnescherm voor de achterruit, plus veelvoudige elektrische stoelverstelling met geheugen. Het kofferdeksel, dat opent en sluit elektrisch en geeft toegang tot een bagageruim van 458 liter. De sportuitvoering heeft ook een ‘Drive Mode Selector’ mét een sportstand. Die beïnvloedt de onderstelafstelling en het motormanagement, waarbij de verschillen tussen de standen terecht niet al te groot zijn. Overigens is de standaard-instelling gewoon het beste, maar dat er geen spaar- of eco-stand bij zit is in zo’n hybride spaarmobiel wel opmerkelijk. Er is wel een aparte knop (weer eentje) om de aandrijving op uitsluitend elektrisch te zetten, voor wie bijvoorbeeld in een binnenstad per se niets wil uitstoten. Dan gaat wel de airco op een laag pitje en heel lang houdt de accu het ook niet vol. Dat is allemaal goed te volgen op een kleine monitor tussen de twee hoofdklokken. Laat je het systeem z’n gang gaan dan wordt er tot een snelheid van iets boven de 60 km/h elektrisch gereden, maar je hoeft maar naar het gas te wíjzen (voor een iets vlottere acceleratie) of de 2,5-liter vierpitter springt bij. Die slaat ook vrij snel aan wanneer je bijvoorbeeld voor een stoplicht staat te wachten en de airco z’n best aan het doen is.
Deze Lexus is vooral comfortabel en hij rijdt ook zo. In ieder geval is het bochtgedrag zonder enige vorm van akelige verrassingen en de stabiliteit in rechte lijn prima. Ook de remmen zijn uitstekend – en worden geassisteerd door de terugwinning van energie voor de accu’s. Dat brengt ons bij het verbruik. Officieel is het 4,7 l/100 km en in de sportversie 5,0 l/100 km. Wij noteerden over de hele testperiode, met veel stadsgebruik 7,4 l/100 km en dat is voor een supercomfortabele voiture als deze, met een in de Sport Line gewicht van 2.335 kg en heerlijke prestaties, buitengewoon netjes. Alles bij elkaar: deze Lexus GS 300h is een en al comfort, presteert naar behoren en is toch dankzij het dure en ingewikkelde hybride systeem netjes zuinig en ‘schoon’. De vriendelijke bijtelling kan voor velen de doorslag geven. Op en top een zakenauto.
De Lexus GS 300h is een hoogst aantrekkelijke zakenauto in het hogere segment. Zijn verrassend zuinige hybride-aandrijving zorgt ervoor dat de fiscus zijn berijder maar 20% bijtelling toerekent. En dat maakt hem extra aantrekkelijk