Volkswagen Golf 1.0 TSI BlueMotion is sterk staaltje
De Golf is al een aantal jaar de best verkochte Volkswagen van Nederland. Het antwoord op de vraag wélke Golf dat is, verschilt. Vorig jaar kon de BlueMotion 1.6 TDI goed scoren vanwege zijn 85 gram CO2-uitstoot, of beter gezegd, vanwege zijn 14% bijtelling. Dit jaar valt die spaardiesel in de boot van 20% bijtelling en blijkt de interesse nog maar gering. De importeur is er niet rouwig om, nu de Golf GTE is opgestaan en dit jaar 45% van de verkopen op zich neemt. Het overgrote deel van de resterende taart kan voor rekening gaan komen van de 1.0 TSI BlueMotion, de nieuwe spaarversie met driecilinder turbomotor. Met 99 gram CO2-uitstoot en een verbruik van 4.3 l/100km komt deze versie nu in aanmerking voor 20% bijtelling, in combinatie met een lagere prijs (vanaf 22.590 euro) ten opzichte van de TDI, om niet te spreken over het verschil in prijs en leasebedrag van de GTE.
Prestaties
Goed, dat zijn de financiële en fiscale zaken, maar wat heeft de Golf TSI BlueMotion in huis? Volkswagen geeft in navolging van de Polo de Golf een 1.0 TSI mee, een driecilinder met enkele turbo en directe injectie. Deze levert in de Golf 115 pk en 200 Nm, kordate cijfers die zelfs voor bovengemiddeld goede prestaties zorgen: 0-100 in 9.7 seconden en een topsnelheid van 204 km/u. Deze cijfers zijn ook weggelegd voor de Golf Variant en de Golf Sportsvan 1.0 TSI blijft maar iets achter. Het trio is trouwens ook leverbaar met DSG, waardoor het verbruikscijfer niet wordt beïnvloed.
Opvallend
Een eerste ronde met de turbokracht in de Golf leert dat de motor niet doet verlangen naar de 1.6 TDI. Hij is stiller, komt eerder op stoom en voelt fitter, ondanks dat de TSI-versie dezelfde BlueMotion behandeling heeft gekregen als de TDI en geen 250 Nm maar 200 Nm te bieden heeft. Zelfs in de zesde versnelling is de fut er nog lang niet uit. Met de DSG-automaat zijn de prestaties identiek maar begeef je je nog vloeiender door het verkeer. Bij beschaafd optrekken wandelt de automaat al vóór het cijfer ‘2’ van de toerenteller door zijn versnellingen en rijd je rond 70 km/u al in het hoogste verzet. Bij 100 km/u resulteert dat in 2100 omwentelingen per minuut. De brandstof besparende functie die de transmissie ontkoppelt zodra je het gas los laat (vrijloop) moet de 1.0 TSI missen. Toch zien we dat niet als een groot gemis, want met de nieuwste generatie stop/start-techniek – die de motor bij afremmen al vanaf 6km/u uitschakelt – wordt weer punten gescoord. In de praktijk is het geen probleem om rond een verbruik van 5.0 liter te schommelen. Net als bij de Polo kun je daar nog een halve liter onder zakken wanneer snelwegen worden verruild voor B-wegen. Heel keurig.
Prijs/vergelijking
En moeten we daar nog iets voor (thuis)laten? Ja, het trekgewicht is beperkt tot 1000 kg en adaptieve cruise of adaptieve demping is niet leverbaar. Meer addertjes hebben we niet kunnen ontdekken. Ook de banden met lage rolweestand (15/16 inch) gooien geen roet in het eten op het gebied van rijgedrag. De Golf TSI BlueMotion rijdt gewoon als elke andere Golf en is noemenswaardig stugger geworden door zijn 15 mm verlaagde onderstel. De Trendline (22.590 euro) en Comfortline (24.050 euro) uitvoeringen hebben ieder ook genoeg courante luxe om zakelijk gezien aantrekkelijk te zijn: de Trendline trapt af met 15 inch velgen, airco, zeven airbags, in hoogte verstelbare voorstoelen, elektrisch verstelbare spiegels (inclusief verwarming), radio-systeem met 8 speakers, mistlampen en een lederen stuur en versnellingspook. De Comfortline verdient dankzij cruise control, automatische airco, parkeersensoren, middenarmsteunen en 16 inch velgen de aanbeveling. Ook heeft deze versie kilometervretervriendelijke comfortstoelen. Volkswagen heeft namelijk berekend dat de 1.0 TSI BlueMotion in Nederland tot een jaarkilometrage van 42.000 voordeliger is dan de dieselende BlueMotion. De aanschafprijzen liggen ten opzichte van de Ford Focus 1.0 EcoBoost iets hoger, maar volgend jaar valt de Ford in een aantal varianten buiten de dan geldende 21% bijtellingscategorie en de Golf niet.
Infotainment
Business Editions van de TSI BlueMotion zijn er (nog) niet. Om de zakelijke pret compleet te maken zou het Executive-pakket nog van dienst kunnen zijn met gratis up to date touchscreen navigatie, SD-kaartlezer, CD-speler, Bluetooth, multimedia-aansluitingen en een alarm. De dealer brengt daar circa 1150 euro voor in rekening en daarvoor krijg je een compleet en snel werkend systeem, met - dankzij de bewegingsensor - de juiste info op het goede moment. Het systeem heeft ook een Think Blue trainer met ECO-score en verschillende verbruikstips. De boordcomputer van de auto is via het stuur te bedienen. In de Golf 7 biedt deze nog meer functies, waardoor de bediening even iets anders is. Dat went echter snel. Wel missen we nog de supersimpele cruise controlbediening aan de hendel van de richtingaanwijzer. Anno 2015 zit ook die aan het stuur.
Mening
Is de Golf GTE net even te duur in de lease? Met de Golf TSI BlueMotion haal je een slim alternatief in huis. De prijs ligt veel lager, terwijl de prestaties allerminst karig zijn. Omdat deze BlueMotion ook met de DSG-7 automaat leverbaar is wordt zuinig rijden met gunstige bijtelling helemaal makkelijk gemaakt en heeft hij voor sommigen een streepje voor op de Ford Focus 1.0 EcoBoost. De driecilinder is sterk en verfijnd en kan zowel zakelijk als particulier gaan scoren als hatchback, Variant en Sportsvan.