Capabel en comfortabel: de nieuwe Mercedes GLC
Met de GLK had Mercedes zeven jaar geleden een stoer broertje van de iconische G-Klasse ontwikkeld. De nieuwe GLC is zijn SUV-capaciteiten niet verloren maar presenteert zich chique in plaats van ruig.
Ruimte
Om niet alleen van identiteit te wisselen maar ook meer in huis te hebben groeide de GLC ook een ruime decimeter, met nog meer ruimte voor inzittenden ten gevolge. Mercedes belooft nu meer bewegingsvrijheid voor- en achterin en presenteert nu een bagageruimte met 550 liter capaciteit. En dat is meer dan voldoende voor een reisauto met offroad karakter.
Prestaties
De GLC wordt ook leverbaar als plug-in hybride. Hij heeft dan dezelfde tweeliter turbomotor met 211 pk als de C350e, maar beschikt wel over een sterker accupakket en iets meer elektrovermogen. Het resultaat is een totaalvermogen van 320 pk en 560 Nm, waarmee de GLC350e in 5.9 seconden naar 100 km/u sprint. Opvallend is dat de elektromotor ook op hogere snelheden (>140 km/u) blijft assisteren; dit is bijvoorbeeld bij de grotere Volvo XC90 en Passat GTE niet het geval. Bovendien heeft de GLC volwaardige 4Matic vierwielaandrijving en zijn de rollen niet zo verdeeld dat de elektromotor de achterwielen aandrijft en de benzinemotor de voorwielen. Het resultaat is dat de GLC ook in het terrein zijn mannetje goed staat, zelfs zonder lage gearing. Het offroad-pakket verhoogt de bodemvrijheid met twee centimeter maar wanneer je Air Body Control luchtvering bestelt, kan de GLC zich vijf centimeter verhogen.
Opvallend
Die luchtvering is overigens ook voor ‘on-road’ rijden een verademing. Net als bij de C350e is het rijcomfort bijzonder goed; de GLC zweeft als het ware over de weg en biedt zo nog meer comfort als de GLK, terwijl die al heel ontspannen reed. Wanneer dat zweven iets te deinerig wordt gevonden volstaat een zwieper aan de Dynamic Select rijstanden om de auto in ‘Sport’ te zetten. Het is ook mogelijk een Individual-modus te selecteren waarin je zelf het karakter van motor, transmissie, ophanging en besturing regelt. Ongeacht de gekozen rijstand is de GLC opvallend stil; ook de wat knorrig bekend staande diesels zijn nauwelijks hoorbaar.
De GLC 350e biedt verder dezelfde rijeigenschappen als de andere GLC-uitvoeringen, maar heeft wel een kleinere bagageruimte (350-1455 liter) vanwege de plaatsing van het accupakket. De afname is gelukkig niet zo groot als bij de grotere Mercedes GLE 500e, waar de laadvloer nog veel hoger komt te liggen. Wel jammer: de GLC is niet zo zuinig als de twee voorgenoemde stekkerhybrides van formaat, want met een CO2-uitstoot van 60 g/km komt de GLC 350e in aanmerking voor 14% bijtelling (dit jaar) en 21% bijtelling in 2016. Het wordt daarbij ook nog spannend of er dit jaar exemplaren van de plug-in hybride worden uitgeleverd; het zal er om hangen. De andere GLC-modellen (met benzine of dieselmotor) staan vanaf september in de showroom. De C350e plug-in hybride is voor 2015 sowieso al uitverkocht.
Infotainment
De GLC deelt het interieurdesign van de C-Klasse en dat straalt klasse en finesse uit. De indeling is overzichtelijk, met de stoelverstelling en comfortzaken zoals stoelventilatie en -verwarming binnen handbereik op het deurpaneel. Het Comand Online systeem werkt nu met zowel een draaiknop als een touchpad. Hoewel we zelf die laatste niet echt een aanwinst vinden om te gebruiken tijdens het rijden, hebben de Duitsers zo wel verschillende wegen die naar Rome leiden. Ook via spraakbesturing zijn diverse functies van Comand in te stellen, waaronder uiteraard de navigatie. Dankzij het head-up display zijn de navigatie-instructies ook in de voorruit geprojecteerd. Heel praktisch. Naar goed Duits gebruik is Comand online met navigatie wel een optie (a 3570 euro). Als alternatief kan het standaard audiosysteem ook worden uitgebreid met Garmin navigatie.
Prijs
Wat de GLC 350e moet gaan kosten is nog niet bekend, maar reken op een bedrag van meer dan 65 mille, zeker nu de GLC 250 met benzinemotor al 54.795 euro moet opbrengen. De GLC 220d (170 pk diesel) is er voor 57.795 euro maar gezien de meerprijs van 1000 euro voor de meer dan vlotte 250d (204 pk diesel) is die variant een slimme keuze. Beiden hebben standaard de nieuwe negentrapsautomaat van huize Mercedes, die sneller schakelt, beter bij de les is met terugschakelen en ook het verbruik verder drukt (naar 5.0l/100km).
Mening
Het is logisch verklaarbaar dat de opvolger van de GLC op de elegante toer is gegaan, het past bij de designtaal van hedendaagse Benzen. Mede dankzij nog betere geluidsisolatie, luchtvering en meer ruimte zet de GLC nieuwe maatstaven. De plug-in hybride overtuigt door kracht en finesse, maar zal waarschijnlijk net buiten de boot van fiscaal voordeel vallen.