BMW presenteert 2 Serie Active Tourer plug-in hybride
BMW heeft in korte tijd veel plug-in hybrides op de kaart gezet. Naast de X5 xDrive40 komt ook de nieuwe 7 Serie er als 740e. In het gamma van de 3 Serie is de 330e aan de leiding. Nieuwkomer 2 Serie Active Tourer komt als 225xe voor de dag, een primeur in het segment, want Mercedes kwam niet verder als een studiemodel.
400 liter bagageruimte
De 2 Serie Active Tourer doet als plug-in hybride niet onder voor de reguliere versie. Bij de 225xe, want zo heet hij, is alleen de achterbank drie centimeter hoger geplaatst om ruimte te maken voor het accupakket en de elektromotor. Verder is er aan ruimte niet getornd en kan er met de achterbank in de standaardpositie 400 liter bagage mee.
Voor de aandrijving zorgt de 136 pk sterke 1.5 liter driecilinder turbomotor die we al kennen, gecombineerd met een elektromotor die 88 pk naar de achterwielen stuurt. Wanneer de verbrandings- en elektromotor samenwerken is de 225xe dus elektrisch vierwielaangedreven. Standaard rijdt de auto in de Auto eDrive modus waarin de twee motoren optimaal met elkaar samen werken.
41 kilometer elektrisch
Elektrisch rijden is dan mogelijk tot een snelheid van 80 km/u. In de eDrive rijmodus haalt de plug-in hybride 125 km/u en kan maximaal 41 kilometer volledig elektrisch gereden worden. De accu's zijn in drie uur opgeladen via het stopcontact of binnen 2:15 uur met de BMW Wallbox.
Met 224 pk en 385 Nm systeemvermogen is de 2 Serie Active Tourer als plug-in hybride ook erg rap: 0-100 duurt 6.7 seconden en de topsnelheid bedraagt 202 km/u. In brandstofverbruik blijft de 225xe op papier een bescheiden kracht, met een opgave van 2.0-2.1 liter/100km komt de CO2-uitstoot op 46-49 gr/km en dat betekent 7% bijtelling.
Productie najaar
De productie van de BMW 225xe start dit najaar en de importeur probeert uiteraard zoveel mogelijk exemplaren naar Nederland te laten sturen om zakelijk rijders hun MPV met 7% bijtelling te verkopen. Volgend jaar komt de plug-in hybride in aanmerking voor 15% bijtelling. Prijzen zijn nog niet bekend, maar in thuisland Duitsland staat 37.000 euro op de voorruit.