Porsche 911 Carrera aan turbomotor
Zescilinder
Geen 3,4 liter meer, maar een 3,0 liter met turbo. Porsche houdt - natuurlijk - vast aan de zescilinder boxermotor. De instap-911 levert nu 370 pk en 450 Nm, een stijging van 20 pk en 60 Nm. Een sprint naar 100 km/h gaat nu in 4,6 seconden met de handgeschakelde zevenbak, in 4,4 seconden met de optionele zeventraps PDK en in 4,2 seconden met de PDK in combinatie met het Sport Chrono pakket. In alle gevallen is hij 0,2 seconden sneller.
Diezelfde tijdswinst is er ook voor de Carrera S. Ook dit model krijgt er 20 pk en 60 Nm bij, waarmee het totaal op 420 pk en 500 Nm komt te staan. De Carrera S is in alles 0,3 seconden sneller. Daarmee sprint de Carrera S met PDK en het Sport Chrono pakket dus in 3,9 seconden naar de 100 km/h. De topsnelheid is met 308 km/h ook 4 km/h hoger.
De turbomotoren zorgen voor een iets lager verbruik ten opzichte van de atmosferische blokken. De Carrera verbruikt nu 8,3 liter per 100 kilometer (7,4 liter per 100 kilometer met PDK) en de Carrea S verbruikt 8,7 liter per 100 kilometer (7,7 per 100 km met PDK). Voor de Cabriolet geldt altijd 0,1 liter per 100 kilometer meer dan de dichte versie.
Techniek
De uiterlijke wijzigingen zijn minimaal. Porsche heeft de 911 andere deurgrepen, een andere motorkap, andere dagrijverlichting en andere achterlichten gegeven. Onderhuids is er naast de turbomotoren wel veel veranderd.
De Carrera S is optioneel uit te rusten met actieve achterasbesturing. Dat systeem levert Porsche al op de 911 Turbo, GT3 en GT3 RS, maar komt nu dus ook op de Carrera S. De draaicirkel wordt met 0,5 meter kleiner en is dan 10,7 meter in plaats van 11,2 meter. Ook de stabiliteit op hoge snelheid en het instuurgedrag worden beter.
De voorzijde van de auto is vijf seconden hydraulisch te verhogen met een druk op de knop. Handig bij het in- of uitrijden van een parkeergarage of met hoge drempels. Het is allemaal onderdeel van Porsche Active Suspension Management, dat nu voor het eerst standaard is op de 911 Carrera. Ten opzichte van de vorige 911 staat hij precies 1 cm lager op zijn wielen.
Infotainment
De Porsche 911 wordt standaard geleverd met Porsche Communication Management, met online navigatie. Ook heeft hij standaard Apple CarPlay en een vak in de middenconsole speciaal voor smartphones. Daar wordt ook het bereik van de telefoon niet gestoord; slim.
Later dit jaar komt de vernieuwde 911 op de markt. Tegen die tijd verwachten we ook de prijzen.