Beter en scherper: de vernieuwde Mitsubishi Outlander PHEV
Prestaties
Er is maar weinig gewijzigd aan de aandrijflijn van de Outlander PHEV. Het grootste verschil zit hem in het geluid. Mitsubishi heeft op een groot aantal plaatsen de geluidsisolatie verbeterd, waardoor de auto een stuk stiller is geworden. Tijdens de eerste meters door Barcelona, puur op elektriciteit, merken we dat hij echt minder geluid de cabine in laat komen.
Anders wordt het als je stevig op het gas gaat. De Outlander PHEV heeft nog steeds dezelfde 2,0 liter benzinemotor en maakt bij vollast redelijk veel geluid, maar wel een stuk minder dan voorheen. Je springt daardoor automatisch wat voorzichtiger om met het gaspedaal. Zo leer je dat de kracht onderin eigenlijk al voldoende is om vlot te rijden.
Tot 125 km/h kun je volledig elektrisch rijden, erboven schakelt altijd de benzinemotor in. Ben je geleidelijk gas aan het geven, springt de motor zonder veel drama bij. Wij hadden het idee dat hij iets zuiniger is geworden. Op een gemengd traject van ruim 100 kilometer noteerden wij 6,1 liter op 100 kilometer.
Ergonomie
Al bij het instappen is duidelijk dat Mitsubishi heeft geluisterd naar kritieken van klanten. Niet alleen voelen de materialen beter aan, ook sommige knoppen zitten logischer. Waar de knoppen voor charge en save battery eerst los van de pook op de middentunnel zaten, zitten ze nu in één geheel naast de versnellingspook. Ziet er niet alleen beter uit, maar bedient ook een stuk gemakkelijker.
De Outlander wordt geleverd met nieuwe stoelen die meer steun bieden en goed zitten. De (synthetische) halflederen bekleding die standaard geleverd wordt op de Outlander PHEV Business vanaf 43.990 euro voelt goed aan. Het is zacht, maar ook weer niet te kwetsbaar.
Ruimte
De ruimte is ongewijzigd. Dat houdt in dat de Outlander nog altijd enorm veel ruimte biedt voor zijn geld. Voorin zit je uitstekend en ook achterin is ruimte voor drie volwassenen. De bagageruimte is ook onveranderd groot, al is het apart dat Mitsubishi nog steeds het opbergvak en de bekerhouders voor de derde zitrij - die niet leverbaar is op een PHEV - laat zitten.
Met 463 liter aan ruimte is hij in ieder geval niet klein en ook de achterbank kan in delen plat om plaats te bieden aan lange delen.
Infotainment
Een van de grootste ergernissen in de vorige Outlander was het MMCS infotainmentsysteem. We hebben goed nieuws: het eindeloos zoeken naar een functie is voorbij. Er is nu naast het systeem een duidelijke knop voor telefonie, media of voor navigatie. Ook de andere functies in het systeem bedienen een stuk sneller.
Het Rockford Fosgate audiosysteem met negen speakers en 710 watt is standaard vanaf de Executive Edition (vanaf 44.990 euro). Het standaard systeem is eigenlijk al afdoende, maar dit systeem maakt het net een beetje leuker.
Een van de meest storende zaken van de Outlander was echter de stem van het navigatiesysteem. Ook hier goed nieuws: de vreemde vrouwenstem is vervangen door een zakelijke herenstem. Niet meer hardop lachen om de manier waarop ze ‘naar’ zegt, maar nu een doodgewone, zakelijke stem.
Opvallend
De ophanging Outlander wilde nog wel eens flink bonken over een korte oneffenheid. Mitsubishi heeft goede zaken verricht met het onderstel. Nog steeds is de Outlander PHEV vooral een comfortdier, maar nu werkt hij ook korte oneffenheden beter weg.
Dat de facelift tot in detail is doorgevoerd merk je bij het openen van het laadklepje. Dit voelt, door nieuw aangebracht plastic, steviger aan, meer solide. Ook de portieren geven een andere dreun bij het dichtslaan. Het voelt allemaal wat robuuster aan.
Prijs / vergelijking
De Outlander PHEV begint nu bij 41.990 euro. Dat is ongeveer tweeduizend euro meer dan eerst, maar daar krijg je ook een stuk meer auto voor. Concurrenten voor hetzelfde geld zijn er eigenlijk niet, want een Audi A3 e-tron en een Volkswagen Golf GTE zijn toch echt een maat kleiner. Pak je de duurste uitvoering met leder, elektrische stoelen, een schuifdak, LED koplampen en 18 inch wielen, ben je 53.990 euro kwijt. Dan kom je alweer dichter bij het vaarwater van een Mercedes-Benz C 350 e, maar ook dan is de Outlander wel serieus ruim, al is hij weliswaar wat minder verfijnd.
Mening
Mitsubishi heeft de Outlander precies op de pijnpunten aangepakt. Ga je rustig met het gaspedaal om, heb je een stille en comfortabele reisauto die je wel moet stekkeren om zuinig te rijden. De materialen in het interieur zijn stukken beter dan eerst en ook de bediening van het infotainmentsysteem is een sterk verbeterd. Twee punten van kritiek: de auto heeft werkelijk overal een piepje voor en de standaard Toyo banden hebben op vochtig wegdek niet al te veel grip. Zet de systemen uit en de banden wat zachter en je kunt vijf jaar lang maandelijks lachen door zeven procent bijtelling.
Lease de Mitsubishi Outlander 5d
|