Tot rust komen in de Mercedes-Benz A 220 d
Prestaties
Met een druk op de grote metalen startknop komt de 2,2 liter dieselmotor zacht brommend tot leven. Pas als we het optionele panoramadak openen, heb je ook in de gaten dat hij daadwerkelijk loopt. De motor loopt keurig trillingsvrij en door nieuwe geluidsdemping hoor je hem ook stukken minder in de cabine. We klikken de standaard zeventraps automaat naar D en rollen rustig van de parkeerplaats af.
De eerste Duitse dorpjes in de buurt van Dresden glijden we voor ons gevoel geruisloos door. We stappen net uit de meesterlijke Mercedes-AMG A45 (link naar verhaal A45), dus die kan het beeld enigszins vertroebeld hebben. Als we vervolgens het magische bord van ‘einde bebouwde kom’ zien opdoemen, mag de 2,2 liter aan de slag.
Je hoort weer even dat het een diesel is, maar mijn hemel, wat gaat hij er vandoor. Helemaal in ‘Sport’ kun je met de 177 pk en 350 Nm menig auto voor blijven. Klik hem via de nieuwe Dynamic Select knop terug naar ‘E’ van ‘Economy’ en hij schakelt weer laag in de toeren en verandert weer in een totaal comfortdier.
Ergonomie
De prestaties mogen dan dik in orde zijn, de interieurafwerking is misschien nog wel beter. We moeten onszelf af en toe vertellen dat we onderweg zijn met een C-segmenter. De materialen voelen buitengewoon goed aan en de bediening zit allemaal logisch. Slim, voor mensen die bijvoorbeeld uit een C- of E-Klasse komen en een maatje kleiner willen gaan rijden.
Van de verstelling van de spiegels tot de knop om het panoramadak te openen, alles zit op de plek waar je het zou zoeken. Het nieuwe materiaal op het dashboard oogt niet alleen fraai, het voelt ook lekker aan. Normaal gesproken zitten we niet zo snel aan het dashboard, maar dit nodigde er haast toe uit. De indeling is met de facelift niet gewijzigd, al is er alleen een knopje voor Dynamic Select toegevoegd, waarmee je verschillende rijmodi kunt kiezen.
Ruimte
Hier legt de A-Klasse het af tegen een aantal van zijn concurrenten. Hij is ruimer dan een BMW 1-Serie, maar minder ruim dan een Audi A3 Sportback. Ook een Volkswagen Golf en helemaal de Skoda Octavia bieden meer ruimte in het interieur. Voorin kan de Benz zich meten met de beste, maar achterin wordt hij afgetroefd. Met onze 1,90 konden we echter wel goed achterin zitten, als de passagiersstoel ietsjes naar voren werd gezet. Zelfs met een panoramadak is de hoofdruimte dan afdoende.
Infotainment
De A-Klasse beschikt per volgend jaar over Apple CarPlay en Android Auto, maar ook zonder die systemen is het infotainmentsysteem buitengewoon bruikbaar. Met Comand Online heb je een systeem dat zich kan meten met de betere systemen op de markt. Eigenlijk hoeven je handen niet meer van het stuur, want de stemcommando’s worden zeer goed overgenomen.
Onze testauto is uitgerust met het optionele audiosysteem van Harman Kardon. Het kost 685 euro, maar is altijd de moeite waard. Een navigatiesysteem van Garmin is overigens al mogelijk vanaf 500 euro en ook dat systeem werkt zeer vlot. Het is niet zo geavanceerd als de Comand Online, maar het kost immers ook een fractie van de prijs.
Opvallend
Mercedes-Benz heeft het met de A-Klasse dit jaar, maar ook voor volgend jaar goed voor elkaar. Alle dieselmodellen, inclusief het topmodel waar we in rijden, hebben een uitstoot onder de 106 gram CO2 per kilometer. Volgend jaar dus voor alle A-Klasses 21% bijtelling. De A 180 d BlueEfficiency scoort zelfs maar 89 gram CO2 per kilometer. Wat verder opvalt, is hoe volwassen de auto aanvoelt. Natuurlijk, een A-Klasse heeft er de prijs ook naar, maar hij rijdt stabiel op hoge snelheden en voelt dan ook lekker zeker aan.
Prijs / vergelijking
De budgetoptie is hij, met een vanafprijs van 25.995 euro niet. Wil je deze A 220 d, moet je zelfs minimaal 40.995 euro achterlaten bij de Mercedes-Benz dealer. Serieuze bedragen, waar je echter ook een serieuze auto voor terugkrijgt. Twintig procent bijtelling begint bij 29.895 euro. Bij Audi is dat 29.400 euro voor de A3 Sportback en bij BMW begint goedkoop bijtellen bij 27.371 euro. De BMW is hier goedkoper, maar biedt ook minder ruimte dan de A-Klasse. Voor het geld denken we dat de A-Klasse een serieuze overweging waard is ten opzichte van zijn concurrenten. Het interieur voelt moderner aan dan van de andere Duitse twee en de mix tussen comfort en dynamiek is echt goed voor elkaar.
Mening
De A-Klasse oogt scherper na zijn update en ook in het interieur is de verfijning doorgevoerd. De bestuurdersstoel van de A is nu een nog fijnere werkplek geworden, met mooiere materialen. Om te rijden is de A-Klasse buitengewoon stil, dankzij verbeterde isolatie. Hij voelt nu aan als een auto uit een veel hoger segment. Op de Autobahn tik je in no-time de topsnelheid van 224 km/h aan en sprinten naar de 100 km/h gaat in 7,5 tel. Doe je het rustiger aan, kun je de brandstofmeter laten kruipen met een gemiddeld verbruik van 4,0 liter op 100 kilometer. Dat laatste haalden wij niet, maar met 5,3 liter op 100 km was hij nog steeds - zeker gezien het gebruik - enorm zuinig. De keuzemogelijkheid van Dynamic Select was eerst voorbehouden aan de AMG, maar doet nu ook zijn intrede in de andere modellen van de A-Klasse. Wat ons betreft is het een goede toevoeging, al kun je hem voor het overgrote deel van de ritten gewoon in ‘C’ van ‘Comfort’ laten staan.