Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_oesupo3lp86lm45ht8s87hgm81, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/34993596e2ab7c421f21cd657eb6f21c35cf08ff): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141

Notice: unserialize(): Error at offset 4093 of 4096 bytes in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 111
Vernieuwde Seat Ibiza duidelijk volwassener


| Door:

Vernieuwde Seat Ibiza duidelijk volwassener

De uiterlijke wijzigingen van vernieuwde Seat Ibiza zijn minimaal. Een getraind oog moet nog zijn best doen om de verschillen te zien. Eenmaal binnen is het een ander verhaal. Op pad met de nieuwe Seat Ibiza. Leaseautotest!

Prestaties

Draai de sleutel om en je hebt meteen in de gaten dat je in een nieuwe Ibiza zit. Zachtjes brommend komt de driecilinder tot leven. De 1.2 TSI heeft plaatsgemaakt voor een 1,0 liter driecilinder die we al kennen uit de Volkswagen Polo en Skoda Fabia. Ook in de Seat Ibiza is het een fijne motor. Stil, met een rustige loop en dankzij de turbo ook aangenaam vlot.

Hij is er met 95 en 110 pk, maar eigenlijk is de 95 pk sterke variant voldoende krachtig. Het brandstofverbruik is op papier gemiddeld 4,2 liter per 100 kilometer, maar wet wat enthousiast gebruik op de wegen van Barcelona kwamen wij op een nette 5,3 liter per 100 kilometer. 

Ergonomie

Seat scoort punten met het verbeterde interieur. De auto voelt luxer aan en is dat ook. Meer knoppen hebben nu een plek op het stuur, zoals de audiobediening, maar ook de bediening van de boordcomputer. Het interieur was al overzichtelijk en is na de facelift eigenlijk alleen maar beter geworden.

Ruimte

Geen nieuws is goed nieuws. Voorin zit je als volwassene nog steeds goed. Al kunnen we wel de optionele middenarmsteun aanbevelen om echt lekker te zitten. Achterin zit je als volwassene eigenlijk liever niet, maar is hij nog steeds ruim genoeg voor de meeste kinderen. Kies je voor de ST stationwagen, is het ook voor volwassenen goed toeven. De bagageruimte is met 292 liter voor de hatchbacks heel behoorlijk en met de ST krijg je zelfs 430 liter. Niet gek, voor een B-segmenter.

Infotainment

Alweer een item waar Seat punten op scoort. Het infotainmentsysteem is sterk vernieuwd en ondersteunt nu onder meer Apple CarPlay en Android Auto. Het hele systeem voelt sowieso fijn modern aan met een goede resolutie en een snelle bediening.

Opvallend

Seat zet ook groots in op personalisatie. Wil je rode of paarse velgen? Het kan. Liever knalrode luchtroosters? Ook dat is mogelijk. De Ibiza is op allerlei manieren op te fleuren. Of het gaat zorgen voor meer verkopen weten we niet, maar het is mooi dat het kan. Het Nederlandse wagenpark kan over het algemeen wel wat kleur gebruiken en de opties zijn niet duur.

Prijs

Je bent minimaal 12.950 euro kwijt voor een driedeurs Ibiza, maar wil je de fijne nieuwe 1,0 liter motor, kost hij je 1.000 euro meer. De stap naar 110 pk kost dan vervolgens weer eenzelfde bedrag, maar is minder noodzakelijk. Wil je vijf deuren, kost het 500 euro meer. Hij is er ook meteen als Style Connect en FR Connect, twee versies waar alle nieuwe mogelijkheden in zitten. De Style Connect van 15.450 euro heeft onze voorkeur. Navigatie, parkeersensoren, een licht- en regensensor en een lederen stuurwiel. Eigenlijk ben je dan klaar.

Mening

Uiterlijk zitten de wijzigingen hem in LED achterlichten, andere dagrijverlichting en meer mogelijkheden om hem te personaliseren, onderhuids is er genoeg veranderd om te spreken van een fijnere auto. De toevoeging van de zuinige en stille 1.0 TSI bevalt goed. Het blok past prima bij het karakter van de auto en loopt lekker rustig. Het nieuwe infotainmentsysteem had nog wat kinderziektes, maar wij vermoeden dat die er met de eerste update allemaal uit zullen zijn. Door een scherpe vanafprijs in combinatie met de subtiele wijzigingen kan de Ibiza er weer even tegenaan. Kies een van de nieuwe actiemodellen en je hebt meteen ook het nieuwe navigatiesysteem. Alle modellen, op de FR en Cupra na, voldoen aan de eisen van 20% bijtelling.

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_oesupo3lp86lm45ht8s87hgm81, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0