Leaseautotest: Mazda6 zet in op comfort
Prestaties
Motorisch is er niks nieuw aan de vernieuwde Mazda6. Dat betekent dat de instapper nog steeds een 145 pk sterke 2,0 liter benzinemotor heeft, gevolgd door de populairste motor van de Mazda6 in Nederland, de 165 pk sterke 2,0 liter. De benzinetopper heeft nog altijd een 192 pk sterke 2,5 liter viercilinder. Dieselen doe je met de - dankzij 20% bijtelling - populaire 2,2 liter met 150 pk of met de iets minder populaire, maar wel zeer sterke 175 pk variant.
De 2,2 liter diesel met 150 pk die wij rijden loopt heel verfijnd en stil. Mazda heeft met de vernieuwde 6 ook duidelijk het isolatieniveau wat hoger gemaakt, want waar de motor van buiten al nauwelijks hoorbaar is, valt hij in het interieur vrijwel weg. De auto voelt krachtiger dan 150 pk, maar dat kan ook komen door het enorme koppel van 380 Nm. De handgeschakelde zesbak heeft onze voorkeur boven de zestraps automaat. Niet alleen omdat de auto zo voldoet aan de eisen van 20% bijtelling, maar ook omdat hij zich buitengewoon strak laat bedienen.
Nul naar honderd klokten wij in 9,7 seconden. Op papier is 9,1 seconden mogelijk. Met wat oefenen en een strakke start is dat zeker haalbaar. Belangrijker is het brandstofverbruik. Mazda geeft een verbruik op van 3,9 liter op 100 kilometer. Met stevig sturen en de hoogteverschillen rond Barcelona haalden wij dat niet, maar met 5,3 bleef het toch goed binnen de perken. De demping is iets comfortabeler dan voorheen. Daarmee verliest hij íets van zijn scherpte, maar is hij op lange afstanden fijner.
Ergonomie
Mazda heeft het interieur van de 6 drastischer onder handen genomen dan het exterieur. Het dashboard heeft een compleet nieuwe vorm, om plaats te maken voor het scherm van het MZD Connect infotainmentsysteem. Het lijkt meer op dat van de Mazda2 en Mazda3 en dat is een goede zet, vinden wij. De bediening werkt ook logischer. Het stuur heeft wat veel knoppen, maar de belangrijkste - voor cruise control en audiobediening - zitten goed geplaatst.
De gebruikte materialen in het interieur zijn ook verbeterd. Dat Mazda groot heeft ingezet op comfort blijkt uit het feit dat de stoelen aangepast zijn en meer zijdelingse steun bieden. Voor de bestuurder en voorpassagier zijn ook lederen stukken geplaatst tegen de middentunnel, zodat je daar je been tegenaan kunt laten rusten. Het dashboard is in de GT-M die we rijden ook bekleed met leder.
Infotainment
We noemden het hierboven al even, het MZD Connect infotainmentsysteem. Er is weer meer mogelijk met het systeem en dat is een goede zet. Het nut van Social Media in een auto snappen we niet helemaal, maar de snelle bediening met zowel de controller als door aanraking van het scherm bij stilstand, de integratie van TomTom Traffic en de snelle vormgeving maken het een van de fijnere systemen in deze klasse.
Kies je voor een Mazda6 Skylease kiest, is het bovendien standaard. Een trap luxer staat de Skylease+ die ook DAB+ toevoegt aan het systeem. Weer een stap hoger staat de Skylease GT die het compleet maakt met elf Bose speakers.
Opvallend
De Skylease modellen zijn de populairste modellen van Mazda in de zakelijke markt. Terecht, vinden wij, want veel zaken die bij veel merken optioneel zijn zitten er dan al standaard op. Pak je een Skylease+ van 34.840 euro voor de diesel, krijg je bijvoorbeeld al LED koplampen, stoelverwarming, dodehoekdetectie en parkeersensoren voor en achter. Bij de Skylease GT (vanaf 32.990 euro voor de 2.0 benzine met 165 pk of 35.990 euro voor de 150 pk diesel) komen daar nog lederen bekleding, de bovengenoemde Bose speakers, elektrisch verstelbare voorstoelen en keyless entry bij.
Prijs
De belangrijkste concurrent voor de Mazda6 is de Ford Mondeo. Pak je de prijslijsten erbij, dan is dat helemaal duidelijk. De Mazda6 begint als sedan bij 28.990 euro en als Sportbreak voor 29.990 euro. De Mondeo begint bij 28.895 euro voor de 5-deurs en 30.395 euro voor de Wagon. In de Mazda krijg je 145 pk’s tegenover 125 van de Ford.
De verschillen worden kleiner op een hoger niveau. Pak je de GT-M zoals wij hem rijden, dan kost hij als Sportbreak 37.990 euro, of 33.990 als Skylease GT. De Mondeo 1.5 EcoBoost met 160 pk (dus 5 pk minder) kost als Titanium Wagon 35.545 euro. De Mazda is als TS+ (33.990 euro als Sportbreak en 34.490 als Sportbreak Skylease) eigenlijk al luxer dan de Ford als Titanium. De GT-M en Skylease GT staan gelijk aan de Ford met praktisch alle mogelijke opties.
Mening
Door een paar ogenschijnlijk kleine aanpassingen kan de Mazda er weer een tijd tegenaan. Wat hij verloor aan scherpte in het rijden, won hij aan comfort. Het is een fijnere reisauto geworden die niet alleen op papier zuinig is, maar ook in de praktijk. Als je in de markt bent voor een grote sedan of stationwagen en de Mazda past in je budget, moet je hem wat ons betreft zeker niet overslaan.