Leaseautotest - Hyundai Tucson: bekende naam, fraaiere verpakking
Prestaties
We rijden de topversie met de nieuwe 1,6 liter viercilinder turbomotor, gekoppeld aan de eveneens nieuwe zeventraps automaat met dubbele koppeling. Krachtig is de motor zeker. Met de extra pk's, vooral met het toegenomen koppel, is het blok een stuk fijner dan de atmosferische 2,0 liter uit de ix35.
Een fan van de nieuwe automaat zijn we nog niet. Ja, hij is efficiënter dan de vorige automaat en schakelt schokvrij, maar de meest verfijnde bak is het niet. Hij lijkt soms niet goed te weten wat hij wil en schakelt soms net te vlug terug.
Hij heeft een manuele stand, maar ook dan heeft hij soms wat denktijd nodig voordat hij de juiste versnelling geeft. Het maakt de auto onnodig onrustig. We hebben ook kort even met de topdiesel gereden, de 2,0 liter met 185 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De Tucson voelt dan meer op zijn gemak. Begrijp ons niet verkeerd, de automaat is fijner dan de oude vijftraps automaat, maar kan wat strakker afgesteld worden.
Met een leeggewicht van 1.534 kg is de Tucson zo’n 90 kg zwaarder dan zijn voorganger in vergelijkbare uitvoering. De standaardversie weegt precies 99 kg meer dan de basisuitvoering van de ix35: 1.379 kg. Dat is allemaal niet dramatisch maar wel opvallend in een tijd dat veel andere nieuwkomers groter én lichter worden.
Ergonomie
Ten opzichte van de ix35 heeft Hyundai grote stappen gezet met de Tucson. Dat is ook te merken in het interieur. De Tucson is gegroeid ten opzichte van zijn voorganger, zowel in uitrusting als in formaat. De materialen zijn ook mooier. Onze auto was uitgerust met de optionele geventileerde stoelen. In dit segment komt dat nog niet veel voor. De stoelen zijn - vooral door de lange zittingen - goed afgestemd op Europese kopers.
Als achterpassagier zit je ook ruim. Zowel de beenruimte als hoofdruimte is toegenomen. Iets minder ruim is de bagageruimte, met 513 liter. Voorheen was dit 591 liter. Als je dDe bagageruimte is met 513 liter wat compacter dan de 591 liters van de ix35, maar met de bank plat is er wel zo’n 100 liter meer ruimte, voor een totaal van 1.503 liter.
Infotainment
Hyundai heeft in de Tucson een snel werkend systeem gemaakt. De navigatie is op basis van de kaarten van Tomtom en ook de verkeersmogelijkheden zitten geïntegreerd. De eerste vijf jaar krijg je alle updates gratis: dat scheelt weer.
Het bedient makkelijk en doet eigenlijk precies wat je wilt. DAB radio en bluetooth behoren tot de standaarduitrusting. Wat ons betreft een goede zaak.
Opvallend
De Tucson is echt heel comfortabel. Onze testauto rolt op 19 inch wielen, maar voelt aan alsof hij op 17 inchers rijdt. Hij is niet stuiterig of stoterig, maar gaat heel beschaafd met oneffenheden om. Duidelijk volwassener dan een ix35. Het stuurgevoel zijn we minder over te spreken. Hyundai zegt dat het scherper is dan ooit, maar wij vinden het gevoel rond het middenpunt niet heel goed.
Prijs
Voor 25.995 euro rijd je al een Tucson. Daarmee is hij gemiddeld geprijsd voor zijn segment. Auto's als de Mazda CX-5 en Ford Kuga hebben een vergelijkbaar prijskaartje. Hoe meer luxe je wilt, hoe duurder het wordt. Het topmodel kost, puur voor je beeld, 57.475 euro. Dan heb je vierwielaandrijving, de 2,0 liter dieselmotor met 186 pk en een zestraps automaat. Er zijn - helaas - geen 20% bijtellers.
Mening
De Hyundai Tucson ziet er niet alleen beter uit dan zijn voorganger, hij is er ook op nagenoeg alle punten op vooruitgegaan. Hij stuurt weliswaar niet als de strakste in zijn segment, maar daar staat tegenover dat hij wel weer heel comfortabel is. Waar de Tucson jaren terug nog bijna alleenheerser was in zijn segment voor de prijs, heeft hij nu de nodige stevige concurrenten. De Tucson moet vechten voor zijn plaats. Succes is door alle concurrentie niet vanzelfsprekend, maar Hyundai heeft met de nieuwe Tucson weer een sterke auto neergezet.