Mazda CX-3: het volgende succesnummer?
Prestaties
De Mazda CX-3 heeft drie uitvoeringen met 20% bijtelling, allemaal met een 105 pk sterke 1,5 liter dieselmotor. Pak je de particuliere versie, heb je automatisch het topmodel GT-M, waarmee Mazda sowieso goede zaken doet. Het blok levert 270 Nm tussen 1.600 en 2.700 toeren. Erboven neemt het rap af. De maximale pk’s levert hij bij 4.000 toeren, maar dan zit het koppel rond de 190 Nm. Vlug doorschakelen is het devies.
Sprinten naar 100 km/h gaat op papier in 10,1 seconden. In de praktijk scoorden wij zonder veel moeite 10,5 seconden. De topsnelheid van 177 km/h haalt hij ruimschoots: 184 km/h op de GPS is ook mogelijk.
De CX-3 is lekker vlot te rijden, maar leent zich het beste voor ontspannen bochtenwerk. De focus ligt duidelijk op comfort, ondanks dat hij - standaard - op 18 inch wielen staat. Tot 120 km/h is hij heerlijk zuinig (lees: 4,5 liter op 100 km), erboven neemt het verbruik stevig toe. Wij scoorden 5,3 liter op 100 kilometer gemiddeld, na een flinke tocht met hoge snelheden door Duitsland. Niet slecht.
Ergonomie
De CX-3 is net als iedere Mazda heel makkelijk te bedienen. Eigenlijk zit alles op een logische plaats. Op het stuur zitten de belangrijkste functies als de audiobediening, telefoonbediening en de knoppen voor de - ook al standaard - adaptieve cruise control en snelheidslimiter.
Op de hele ergonomie is eigenlijk weinig aan te merken, Mazda heeft het met de CX-3 gewoon goed voor elkaar. De knoppen zitten logisch, de bediening voelt natuurlijk en ook de materialen voelen goed aan. We hadden alleen graag standaard ook een middenarmsteun gezien, maar die moet het topmodel van de CX-3 ontberen. Als accessoire is hij wel leverbaar: aanrader.
Infotainment
Aangezien de CX-3 met 20% bijtelling alleen als topmodel leverbaar is, krijg je ook alles op het gebied van infotainment standaard. De CX-3 heeft standaard al bluetooth en twee USB-aansluitingen, maar in de GT-M komen daar nog eens navigatie, Bose audio en een head-up display bij. Mazda pakt hier behoorlijk luxe uit.
Het systeem is op twee manieren te bedienen: het werkt als touchscreen en met de MZD controller op de middentunnel. Die tweede manier gebruik je tijdens het rijden en werkt zeer goed. Je kunt de knop draaien, maar ook klikken. Daarnaast kun je het systeem ook nog bedienen met stemcommando’s, maar hier hadden we graag wat voorbeelden van commando’s gehad. Nu is het af en toe een beetje gokken.
Ruimte
De ruimste van alle compacte crossovers is de CX-3 niet. Voorin zit je uitstekend, maar achterin is hij krapper dan bijvoorbeeld een Renault Captur, terwijl die Fransoos een vijftien centimeter korter is. Kinderen zitten er goed, maar je moet er niet als volwassene van 1,90 meter willen zitten. Tot 1,75 meter gaat echter redelijk goed, mits de voorstoelen iets naar voren staan.
De bagageruimte heeft een dubbele vloer, maar die vloer zouden we er altijd uit laten. Er is dan een kleine drempel, maar de bagageruimte neemt er flink door toe, aangezien de plaat van de dubbele vloer enorm dik is. Je hebt 350 liter bagageruimte met de bank omhoog, maar als je hem neerklapt heb je 1.260 liter. Niet verkeerd, in een auto van 4,27 meter.
Opvallend
Eigenlijk is het wel grappig om te zien dat zaken die optioneel zijn op veel duurdere auto’s, allemaal standaard zijn op de CX-3 GT-M. LED-verlichting, inclusief de dagrijverlichting en de achterlichten, dodehoeksensoren, geregelde cruise control, geregelde airconditioning, adaptieve bochtverlichting, half lederen bekleding, keyless entry en een achteruitrijcamera zijn allemaal standaard, naast de hierboven genoemde zaken als een navigatiesysteem en Bose audioinstallatie.
Het zorgt ervoor dat je in de CX-3 nooit het gevoel hebt dat je iets mist en dat de auto veel duurder aanvoelt.
Prijs
Al die luxe heeft wel een prijs: 29.990 euro voor deze CX-3 met 20% bijtelling. De prijslijst met 20% bijtelling begint bij 26.090 euro voor de Skylease. Daarnaast is er ook nog de Skylease GT van 28.290 euro. Ter vergelijk: een Renault Captur met 20% bijtelling is er vanaf 20.490 euro. Een flink verschil, maar in de Mazda krijg je dan ook meer vermogen en véél meer luxe. De duurste Captur met 20% bijtelling en 110 pk is de X-Mod van 25.990 euro, maar dan mis je nog zaken als de radar cruise control, de dodehoeksensoren, de Bose audio, een head-up display en de LED verlichting rondom ten opzichte van het topmodel van Mazda. Bij de Skylease GT zijn de verschillen iets kleiner, aangezien die auto het zonder Bose en radar cruise control moet stellen.
Het koopje van de eeuw is de CX-3 niet, maar je krijgt wel een hoop waar voor je geld. De 1,5 liter dieselmotor loopt stil en verfijnd en ook de afwerking is dik in orde. Als hij in je budget past, raden wij aan om zeker eens bij een Mazda dealer te gaan kijken.
Conclusie
Mazda heeft met de CX-3 een serieus fijne auto in handen. Hij is weliswaar iets krapper en duurder dan zijn directe concurrenten, maar maakt dat goed met zijn fijne onderstel, afwerking en luxe aan boord. Ook het design oogt wat frisser dan veel van zijn concurrenten, vinden wij. De dieselmotor is soepel en loopt aangenaam stil, terwijl hij ook in de praktijk écht zuinig is. Een echte aanrader.