Frans comfort nieuwe stijl in Renault Talisman
Uit cijfers van Renault blijkt de Passat, V60 en C-Klasse momenteel de meest populaire middenklassers. Inderdaad, stuk voor stuk modellen die leverbaar zijn als plug-in hybride. De BMW 3 Serie staat opvallend op de vierde plek, die is er nu nog niet met stekker. Voor Renault zijn concurrenten als de C5 en 508 inmiddels makkelijk te verslaan, maar hoe houdt de Talisman zich staande tegen bijvoorbeeld de Mondeo, Mazda6, Superb of Passat?
Opvallend
De Talisman is groter dan de uitgefaseerde Laguna, dat geldt voor zowel de sedan als Estate. Met 608-1022 liter levert de Berline al bovengemiddeld veel bagageruimte. Op de achterbank is het goed toeven, maar hier zet de Talisman geen maatstaven. Dat doet de Superb wel, samen met de Mazda6 sedan. Voorin zit je in de Talisman riant. De stoelen van de populaire Intens uitvoering hebben weliswaar stoffen bekleding met twijfelachtige kunstlederen wangen, maar de zit geeft genoeg ondersteuning. Toch toont de Talisman pas zijn echte charme als Initiale Paris, waarbij de stoelen grotere wangen hebben, de hoofdsteun zich ontvouwd en het zitvlak van de stoelen uitschuifbaar is. Het nappaleder van de geventileerde en verwarmde stoelen is ook van hoge kwaliteit en straalt dat ook uit, zoals je dat verwacht. Dát wil je hebben in een Franse limousine! Of je de massagefunctie van die fauteuils gebruikt of niet…
In de race van elektronische snufjes en snuisterijen komt Renault met de Talisman aardig mee, maar niet in de voorhoede. Natuurlijk zijn dodehoekdetectie, inparkeerhulp, rijstrookhulp adaptieve cruise control, afstandswaarschuwing en snelheidsbordenherkenning wel leverbaar (altijd optioneel), echte noviteiten zoals voetgangersdetectie, vermoeidheidsdetectie of een systeem dat waarschuwt voor achteropkomend verkeer blijft achterwege.
Ergonomie/infotainment
Het dashboard van de Talisman is zo opgebouwd dat er zo min mogelijk knoppen in beeld zijn en er ruimte over blijft voor fraaie en nuttige zaken: houten sierlijsten - zelfs langs de middentunnel - en een verticaal geplaatst 8.7 inch touchscreen van het R Link 2 infotainmentsysteem, bekend uit de Espace. De instapper moet deze aanraakbediening missen, in ruil voor een ingebouwde radio-installatie. Op de naar verwachting populaire uitvoering Intens levert Renault standaard een horizontaal geplaatst 7 inch scherm. Ook dat formaat is groot genoeg om mee te werken. Het voordeel van het grootste scherm schuilt in de dubbele weergave van enerzijds audio en anderzijds navigatie. Het R-Link 2 systeem an sich werkt best wel intuïtief. Soms zou de kaart iets sneller mogen laden en bijvoorbeeld wanneer je een andere rijmodus kiest - waarover zo meer - dan keert het systeem niet terug naar het oorspronkelijke scherm. Een fysieke volumeknop op het dashboard zou ook fijn zijn, maar sinds jaar en dag heeft Renault ook een satelliet (en knoppen) aan het stuur waarmee dat nog veiliger gaat. Onhandig is de plaatsing van de knop voor de stuurverwarming, onderaan (achter het stuur). Ook kan de achterklep niet van binnenuit worden geopend, dit kan alleen met de sleutelkaart, een knop op de klep of een voetbeweging.
Prestaties
De Talisman staat op een gedeeld platform waar ook de nieuwe Megane, de Kadjar en een grotere SUV van het merk op gebouwd zal worden. Dat platform laat ruimte voor de nieuwste turbomotoren met 1.5 liter inhoud (dCi 110 diesel) of 1.6 liter inhoud (TCe150, TCe 200, dCi 130, dCi160). De benzinemotoren en de sterkste diesel werkt standaard met een automaat voorzien van dubbele koppeling (EDC), minder vermogende diesels gaan optioneel met die EDC op weg. Tijdens de introductie reden we de dCi160 en TCe200, die beiden stil hun werk doen en de Talisman - die 200 kg minder weegt dan een Espace - heel goed kan hebben. Ook de EDC-automaat komt soepel uit de verf met wegrijden, een stuk prettiger dan de eerder geteste Espace TCe200.
Op basis van het flinke koppel heeft de dCi160 voelbaar onze voorkeur; want wat sleurt die lekker! Voor Nederland is de dCi 110, dCi 110 EDC en dCI 130 interessant vanwege het bijtellingsvoordeel (21%). De 1.5 liter diesel heeft met zijn CO2-uitstoot van 95 gram een topscore in het segment. Met die uitvoering gaan we later rijden. Het praktijkverbruik is nog even afwachten. De beloofde 5.7 L/100km van de TCe200 werd zonder wild doen in Florence al 8 liter. Downsizen heeft in de praktijk niet altijd effect op het verbruik maar de extra (turbo)trekkracht is fijn.
Het rijkarakter van de Talisman hangt af van de gekozen rijmodus (Multi-Sense). Parameters als het motorkarakter, het schakelgedrag, de mate van bekrachtiging en de invloed van de optionele vierwielbesturing en adaptieve demping laat zich allemaal instellen via de eco, sport, comfort, neutral of gepersonaliseerde stand. Met name het effect van de vierwielbesturing is verbluffend voor de wendbaarheid van de Talisman. Je moet er even aan wennen maar dat went snel. Went het toch niet? Rijd in de Comfort stand, waarna de Talisman zijn ware lengte en gewicht prijsgeeft. Zelfs met 19 inch wielen kan de Laguna en Latitude opvolger op flink wat comfort trakteren. Zo zacht als de achteras van de Espace of de aloude 25 is het zeker niet. Traditioneel Frans comfort is er anno 2015 niet meer bij, al had dat met die adaptieve dempers wel gekund.
Prijs/vergelijking
Rijden met privileges doe je in de Talisman Initiale Paris, maar die varianten hebben allemaal 25% bijtelling en zijn een stuk hoger geprijsd, vanaf 43.790 euro. Renault verzorgt voor die uitvoering eventueel wel uitgebreide services zoals een vervangende auto bij onderhoud en een callcenter voor vragen.
De importeur zet in op de Talisman dCi 110, verkrijgbaar vanaf 30.590 euro. In de Intens uitvoering – alleen in Nederland standaard met vierwielbesturing - komt de prijs op 35.090 euro, met twee mille meerprijs voor de EDC-automaat. Beide varianten hebben de status van 21% bijtelling verdiend vanwege de lage CO2-uitstoot (95 gram). In tegenstelling tot bijvoorbeeld Ford en Skoda heeft Renault geen speciale Business Lines. Toch liggen de prijzen redelijk op een lijn met die concurrenten. De Mazda6 is in de basis iets duurder, maar stapt in met een sterkere diesel en heeft ook meer uitrusting.
Lease de Renault Talisman 4d
|