BMW X5 xDrive40e klaar voor de eindsprint
Opvallend
Doodstil kruipen we door een nachtelijk Amsterdam. Heel lichtjes is het geluid van de banden te horen in het interieur. Een jongen op een onverlichte fiets schrikt als hij de grote SUV geruisloos voorbij ziet rijden. In het interieur klinkt het nieuwe album van Einaudi over de Bang & Olufsen installatie. De zon komt bijna op en dan is het weer gedaan met de rust.
Ook in de X5 is het gedaan met de rust, als onze twintig elektrische kilometers erop zitten. BMW is eerlijk over de range, want waar een theoretische waarde van dertig kilometer wordt opgegeven, communiceert het merk 22 kilometer als de praktijkwaarde. Wel zo realistisch.
Prestaties
Gecombineerd leveren de benzinemotor en elektromotor een vermogen van 313 pk en 450 Nm. Voldoende om de X5 zeer vlot van zijn plek te krijgen. Toch voelt een xDrive35i, met de fijne zescilinder, explosiever aan, ook al heeft hij zeven pk’s minder. Rijd je enkel op de viercilinder benzinemotor, heb je nog steeds 245 pk en 350 Nm. Meer dan genoeg om in Nederland behoorlijk door te rijden.
Op snelheid is de X5 ook enorm stil. Het draagt bij aan het hoge comfortgevoel in de auto. Sowieso heeft BMW de auto vooral op comfort afgesteld. Na hoge drempels wil hij nog wel even - haast Amerikaans - nadeinen. Ultiem reiscomfort, maar misschien niet helemaal wat je van BMW gewend bent.
Denk het klepje voor het laden even weg en vergeet ook de xDrive40e badges even. Je kijkt dan gewoon naar een X5 met 20 inch wielen: 275 breed voor en 315 (!!) breed achter. In tegenstelling tot wat andere SUV’s heeft de X5 geen beperking op wielen. Hij blijft ruimschoots binnen de grenzen van 14% bijtelling dit jaar en daarom kun je hem lekker aankleden. Geen smalle leasewielen, maar ‘gewoon’ 20 inch eronder. Maximaal van die lage bijtelling profiteren.
Ergonomie
Ons exemplaar is daarnaast nog uitgerust met een werkelijk prachtig bruin lederen interieur, Bang & Olufsen speakers, een head-up display, een groot panoramadak, soft-close portieren en het standaard grote navigatiesysteem. Geen seconde heb je het idee dat er ergens op bezuinigd is omdat dit een 14% bijteller is en dat is precies de grote kracht van deze auto. Het plaatje klopt heel goed.
Laden
We rijden naar de laadpaal in de buurt en vinden een Tesla-eigenaar die zijn kabel niet uit de laadpaal krijgt. “Maar ik moet naar een afspraak en ik sta hier al een halfuur te klooien.” Ook dat is elektrisch rijden. Hij lacht als hij de X5 ziet: “Die hoeft er zeker maar een uurtje aan?” Zo’n feest is het niet. Laden van de 9,0 kWh accu duurt toch nog twee uur en 45 minuten. Na wat geklungel met zijn afstandsbediening geeft de laadpaal zijn kabel prijs en hij vertrekt.
We sluiten de kabel aan, houden het pasje aan de paal en het feest begint. We worden getrakteerd op een blauwe ring die oplicht rond de laadkabel. Zodra je de auto afsluit gaat dat licht uit, maar zo weet je in ieder geval dat hij aan het laden is. Een paar uur later komen we terug, zien een groen licht dat de accu vol is bij het ontgrendelen, ontkoppelen de kabel en vervolgen onze weg.
Prijs
Met een Volvo XC90 T8 die uitverkocht is en volgend jaar 15% bijtelling krijgt, snappen we heel goed als je de keuze voor een X5 xDrive40e maakt. Je kunt nu nog profiteren van het lage bijtellingspercentage. Ook de standaarduitrusting is mooi compleet met het fraaie navigatiesysteem, Xenon verlichting en het adaptieve onderstel. Voor de 81.000 euro hadden we er echter ook nog wel lederen bekleding in willen hebben, maar dat kun je optioneel - en geheel naar eigen smaak - bestellen.
Gebruik je de X5 xDrive40e alleen met de benzinemotor, dan zul je je in moeten houden om beter te scoren dan 10 liter per 100 kilometer, waar BMW overigens ook heel eerlijk over communiceert. Het argument van het verbruik gaat eigenlijk voor bijna iedere plug-in hybride op. Het voelt een beetje als een maas in de wet, maar daar kun je nu (nog) van profiteren. De X5 xDrive40e heeft tot en met 31 december 14% bijtelling. Per 1 januari wordt dat 21% bijtelling. Doe er je voordeel mee.