Zo gaat Kia de zakelijke markt betreden
Kia heeft als sterk particulier merk weinig last van veranderingen in vraag door gewijzigde fiscaliteiten voor zakelijke rijders. Toch is de zakelijke markt wel een belangrijk afzetkanaal om verder te groeien. Directeur Léan Verstoep van Kia Motors Nederland ziet de toekomst rooskleurig in. Na een aandeel van 31% zakelijke verkopen in 2014 en 44% in 2015, wil Kia zich meer naar het gemiddelde peil van 70% begeven. De kansen voor succes ontstaan door diverse samenloop van omstandigheden, dat moet volgens Kia Vision 2020 leiden tot een top-5 positie in de landelijke autoverkopen; ook in het zakelijke segment.
Imago
Het is voor een relatief nieuw merk als Kia flink knokken voor een goed imago. Het aanbieden van zeven jaar garantie werkt vertrouwwekkend. Ook presenteert Kia zich steeds meer jong van hart, getuige het frisse, sterk Europees getinte design van het modellenprogramma. Dat begint inmiddels zijn vruchten af te werpen. Hierdoor weet Kia ook steeds meer tevreden klanten te omarmen en dat leidt tot loyaliteit.
Nieuwe (eco-)modellen
Kia heeft in een rap tempo het modellenprogramma uitgebreid en vernieuwd, met de Sportage en Picanto als twee grote voorbeelden. In de komende twee jaar introduceert het merk nog eens negen modellen, waaronder de Optima Sportswagon en de Optima met plug-in hybride techniek. Hoewel Verstoep verwacht dat plug-in hybrides over een paar jaar op hun retour zijn - met 'dank' aan de veranderende fiscaliteit - kan de Optima PHEV nog wel dit jaar en volgend jaar de afzet een duw in de rug geven in de zakelijke markt. Dit jaar verkoopt Kia 350 stuks van de Optima, zo is de verwachting.
Ook de hybride Kia Niro met slechts 89g/km CO2 krijgt kansen in de zakelijke markt, dankzij de stoere en ruime jas die het model krijgt aangemeten, in combinatie met een relatief lage prijs en 21% bijtelling. Van die auto staan ook nog andere motorvarianten gepland, al benadrukken technici dat de Niro gebaseerd is op een nieuw platform, speciaal ontwikkeld voor alternatieve aandrijflijnen. Los van dit platform wordt ook gewerkt aan nieuwe motortechnieken, waaronder 48V mild hybride. De komende jaren voorziet Kia in 70% vervangende aandrijflijnen. Het inzetten op eco-techniek is voor elke toekomstige Kia-klant, particulier of zakelijk, een aantrekkelijk.
Fiscaliteit
In de toekomst vlakt de bijtellingsgestuurde vraag van zakelijke auto's af omdat we in 2019 nog maar twee bijtellingscategorieeen hebben: 4% voor elektrische auto's en 22% voor alle andere modellen. Op die manier wordt er meer met het hart gekozen maar blijft een scherp geprijsde Kia ook voordeliger in de bijtelling. De Soul EV blijft niet de enige elektrische auto bij Kia en als de actieradius van hun elektrisch aangedreven modellen toereikend is, biedt dat kansen voor de zakelijke markt. Concurrerende merken hebben al EV's maar die zijn of veel duurder of hebben nog geen riante actieradius.
Tot en met 2020 blijven 'nulemissievoertuigen' fiscaal gestimuleerd worden met 4% bijtelling. Vanaf 2019 is echter een limiet van kracht die staat op een catalogusprijs van 50.000 euro. Elk bedrag boven die grens wordt met 22% bijtelling belast.