Bijtelling in 2015
Andere grenzen
Vanaf 1 januari 2015 gaat er weer het nodige veranderen voor de zakelijke rijder. De bijtellingscategorieën (4%, 7%, 14%, 20%, 25%) blijven hetzelfde, maar de eisen om eraan te voldoen schuiven weer iets op.
4% bijtelling
Voor volledig elektrische auto’s en auto’s die aangedreven worden door waterstof, verandert er niets in 2015. Auto’s als de BMW i3, Tesla Model S, Nissan Leaf en Renault Zoë houden dus gewoon vier procent bijtelling
7% bijtelling
Voor auto’s met een uitstoot van 1 gram CO2 per kilometer tot en met 50 gram CO2 per kilometer verandert ook al niets qua bijtelling. Het enige verschil is dat er over deze groep auto’s wel BPM betaald moet gaan worden. Wat dat precies gaat betekenen is nog even afwachten. Deze auto's worden in principe duurder, maar mogelijk corrigeren importeurs dit met een prijsverlaging van de auto zelf. Zeven procent bijtelling blijft dus gelden voor auto’s als de Audi A3 Sportback e-tron, de BMW i3 met range extender, de Mitsubishi Outlander PHEV, de Toyota Prius Plug-in Hybrid, de Volkswagen Golf GTE en de Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid.
14% bijtelling
Dan, voor veertien procent bijtelling verandert er wel het nodige. Zowel diesel- als benzine-auto’s mogen volgend jaar maximaal 83 gram CO2 per kilometer uitstoten. Nu ligt die grens nog op 89 gram voor benzine-auto’s en 86 gram CO2 voor diesels. Dat betekent dat het aanbod een stuk minder wordt in 14% bijtelling. Een auto die het dit jaar nog fantastisch doet (duizenden verkopen), de Volvo V40 D4, heeft volgend jaar geen 14% bijtelling meer. Voor de allerzuinigste benzineauto's met 14% bijtelling is vanaf 2015 ook BPM verschuldigd.
20% bijtelling
Net als bij veertien procent, wordt het voor diesel- en benzine-auto’s ook gelijkgetrokken in 2015. De maximale uitstoot voor twintig procent bijtelling is volgend jaar 110 gram CO2 per kilometer. Voor diesels is dat nu nog 111 gram en voor benzine-auto’s 117 gram. Dit betekent bijvoorbeeld voor de Nissan Pulsar dat hij niet langer voldoet aan de eisen voor 20% bijtelling, maar zo zijn er nog talloze voorbeelden te noemen.
25% bijtelling
Makkelijk gezegd, de rest van de nieuwe auto's valt in 25% bijtelling. Dus alle nieuwe auto’s met een uitstoot die hoger is dan 110 gram CO2 per kilometer.
35% bijtelling
Voor bijtelling voor youngtimers verandert er vooralsnog niets in 2015. Dat houdt in dat een auto nog steeds 15 jaar oud moet zijn, wil hij in aanmerking komen voor 35% bijtelling over de dagwaarde.