Succes gegarandeerd: BMW 225xe
Prestaties
Het is een van de ‘lekkerst’ klinkende driecilinders, de 1,5 liter driecilinder van BMW. Net als in andere modellen van het merk - en bijvoorbeeld de Mini Cooper - levert de motor 136 pk. Nu is dat voor een auto met een leeggewicht van ruim 1.700 kg misschien niet overdreven, maar hij wordt bijgestaan door een elektromotor met 88 pk, die de achterwielen aandrijft. Gecombineerd levert dat 224 pk en 385 Nm op en dat maakt de kleinste plug-in van BMW behoorlijk rap. Op papier gaat de sprint naar 100 km/h in 6,7 tellen, maar ook in de praktijk blijkt dat je gemakkelijk in de buurt van die cijfers blijft. Hij komt erg vlot uit de startblokken dankzij de elektromotor.
Je kunt ook volledig elektrisch rijden met de auto. BMW geeft op dat je maximaal 41 kilometer moet kunnen rijden, maar reken op een kilometer of 25 tot 30. Overigens voelt hij dan nog steeds hartstikke vlot aan. Stadsverkeer is goed te doen op alleen de elektromotor, zo komt lokaal emissievrij rijden tot zijn recht.
Ergonomie
De 225xe is van binnen nauwelijks anders dan iedere andere 2 Serie Active Tourer. Dat betekent dat hij een logisch interieur heeft, de knoppen zitten waar je ze verwacht, de stoelen dik in orde zijn (met een iets hogere zit) en de materialen des BMW’s, dus goed. Een elektrische achterklep en comfortsluiting (auto openen door in de buurt te zijn met sleutel) zijn ook standaard, net als een automatisch dimmende binnen- en buitenspiegel. De plug-in hybride komt niet bepaald karig voor de dag.
Infotainment
De 225xe is uit te rusten met BMW’s ConnectedDrive, maar beschikt standaard al over speciale eDrive functies. Zo kun je met je smartphone de auto openen en sluiten, je laadstatus controleren en het interieur vast koelen of verwarmen als de auto aan de laadpaal staat. Het werkt allemaal zeer gemakkelijk. Optioneel kun je kiezen voor twee types van het navigatiesysteem en wij zouden altijd gaan voor het iets duurdere Professional systeem. Een tip: koop het niet los, maar in een pakket. Zo krijg je bijvoorbeeld ook lederen bekleding, LED koplampen en een head-up display tegen een gunstigere prijs.
Ruimte
Bij veel plug-in hybrides lever je behoorlijk in op de bagageruimte, omdat daar plaats gemaakt is voor het accupakket. Bij de BMW 225xe is dat nauwelijks het geval. Achterin kun je nog steeds 400 liter aan bagage kwijt. Met de bank neergeklapt wordt dat 1.350 liter.
Laden
Laden duurt niet lang bij de 225xe. Hij heeft immers ook maar een 7,7 kWh accu. Je kunt een i-wallbox kopen voor de auto en daarmee is hij in twee uur en een kwartier vol. Zo lang zal het gemiddeld ook duren aan een openbare laadpaal. Wil je hem thuis aan het stopcontact leggen, moet je rekenen op iets meer dan drie uur.
Prijs
BMW vraagt 39.800 euro voor de 225xe en dat is zeker gezien zijn prestaties een nette prijs. De 225iA met 2,0 liter viercilinder, automaat en 231 pk zit een tiende sneller op de honderd, maar kost ook ruim vierduizend euro meer. En voor die auto geldt 25% bijtelling. Zakelijk is de keuze voor de 225xe dus heel goed te verantwoorden: net zo snel, minder bijtelling en ruim vier mille goedkoper. Ook ten opzichte van de dieselvarianten met 21% bijtelling blijft de 225e fiscaal een paar tientjes per maand aantrekkelijker. Overigens moet je voor de verschillende optiepakketten wel iets dieper in de buidel tasten.
Conclusie
Hij klinkt goed, stuurt goed en is goed uitgerust. De BMW 2 Serie Active Tourer is een succesverhaal voor BMW en wij zien geen enkele reden waarom dat niet zou gaan gelden voor deze 225xe. Voor Nederland heeft hij bovendien zijn prijs mee, waarmee hij precies tussen de 220i en 225iA in valt. Toch krijg je de prestaties van de tweede en heeft hij ook nog vierwielaandrijving. Er zijn ook geen beperkingen qua uitrusting: grote wielen, een M-pakket, het is allemaal mogelijk binnen de grenzen van 15% bijtelling.