Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/05008a566bfa478bb501416224e899407a91fda5): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141
Leaseauto Renault Kadjar, gewoon een goede auto


| Door:

Renault Kadjar, gewoon een goede auto.

De Renault Kadjar is nu een klein jaar op de markt en we ziet hem steeds vaker op de weg. Is de Franse crossover door de particulier ontdekt of heeft de zakelijke rijder hem in het vizier? Wij zochten het uit.

Prestaties

De door ons geteste Renault Kadjar in Intens uitvoering is voorzien van de 110pk 1.5dCi dieselmotor, waarmee hij in de 21% bijtellingscategorie valt. De sterkere dieselmotor 1.6dCi met 130pk vraagt iets meer brandstof voor zijn daden en valt daardoor in een hogere bijtellingscategorie, die van 25%. Bovendien is deze diesel 2600 euro duurder. De 1.5 diesel is met zijn 110pk niet een uitermate krachtige dieselmotor en moet ook zijn best doen om de toch 1482kg zware Kadjar (is incl. bestuurder en 90% volle tank) sportieve prestaties te geven. De 0-100 km/h duurt 11,9 seconden. Maar daar moet je de Kadjar helemaal niet op beoordelen. De dieselmotor geeft hem juist souplesse tijdens inhaalacties. Het is een ruime auto met een hoge zit en een comfortabel veercomfort. De optionele 19 inch lichtmetalen velgen geven hem een prettige sportieve look, maar heb niet de illusie dat het sportieve auto is.

Ergonomie

De instap in de Kadjar is meer dan gemiddeld hoog, wat veel mensen zal aanspreken. Hij is ook hoger dan menig concurrent, meer hoogte krijg je niet voor dit geld. Het interieur van de auto omsluit je op een prettige manier. De logica van de bedieningsknoppen is bij de eerste kennismaking niet zo prettig. De cruise control moet je namelijk bijvoorbeeld eerst aanzetten met een knop achter de versnellingspook. Uiteraard went alles.

De Kadjar ziet er modern uit, ook hier is Laurens van den Acker weer geslaagd aan het werk geweest. Persoonlijk staat deze bruine kleur met 19 inch zwarte velgen hem erg goed. Vooral op een modderig/zanderig pad. De gemiddelde koper kiest echter voor zwart (Noir Étoillé), de nr. 1 keuze, en rood (Rouge Flamme), nr. 2. Ongeacht welke kleur je kiest de frisheid van de auto straalt er vanaf, vooral door de heldere koplampen met LED-dagrijverlichting, LED achterlichten en chromen accenten rondom de auto.

Infotainment

Op het R Link touchscreen infotainmentsysteem worden alle instellingen met grote knoppen weergegeven. Het is soms even zoeken naar de juiste weg, maar zoals met veel zaken: het is even wennen, maar dan… De geluidskwaliteit van de speakers is voor deze klasse behoorlijk, maar wij zouden altijd wel voor de Bose uitvoering gaan met een krachtiger geluid.

Deze Kadjar is voorzien van het Pack Easy Park Assist die eigenlijk gesponsord zou moeten worden door de verzekeringsmaatschappij, want je Kadjar wordt dan voorzien van rondom parkeersensoren en camera’s die op het scherm perfect weergeven hoever je van welk object verwijderd bent. Het standaard aanwezige Visio Systeem voorziet je van Lane Departure Warning, grootlichtassistent en Traffic Sign Recognition. Met zoveel luxe begin je adaptive cruise control te missen. Deze is ook niet als optie beschikbaar. Renault is wat dat betreft nog niet helemaal op het niveau van de concurrentie.

Ruimte

Hieraan geen gebrek. Zowel voorin als achterin heb je voldoende ruimte voor hoofd, schouders en benen. De bagageruimte stelt met zijn 472 liter ook zeker niet teleur - hij is zelfs een stuk groter dan zijn broertje de Nissan Qashqai. Erg handig is de grote bak onder de laadvloer, die je middels twee kleppen kan bereiken. Je hebt hier ruim voldoende plek voor je auto-restmateriaal (veiligheidsvesten, reservelampen, zelfs ingeklapte boodschappenkratten).

Opvallend

De entree en start gaat via een hippe, keyless sleutelkaart, die er uit ziet als een mini iPhone maar dan zonder scherm. Pas wel op dat je hem niet kwijt raakt, want hij kan niet aan je sleutelbos worden gehangen. Renault ziet de kaart graag in de broekzak of een tas. (Bijna) niemand heeft een 4x4 nodig, maar men wil wel de uitstraling van een 4x4. Dat is bij de Kadjar goed gelukt. Misschien nog wel iets beter dan bij zijn Japanse broertje Qashqai. Dat gegeven, gecombineerd met zijn ruimte en een aantrekkelijke prijs maakt dat de Kadjar steeds beter verkoopt.

Prijs

De TCe 130 benzinevariant is er vanaf 25.390 euro en de dCi 110 diesel vanaf net geen 31 mille. Het verschil tussen deze twee motorisaties is niet exact 5000 euro omdat de dCi 110 minimaal als de iets luxere variant “Zen” geleverd wordt. De benzine Zen-versie kost 27.390 euro en dan is het prijsverschil nog maar drie mille. Één stap hoger op de ladder staat de hier geteste ‘Intens’ en alhoewel dit de meest verkochte uitvoering is, zouden wij voor de Bose uitrusting gaan. Die uitvoering voorziet niet alleen in het genoemde Bose geluidssysteem, maar biedt ook LED koplampen en 19 inch lichtmetalen velgen. De verkoopverhoudingen tussen diesel en benzine zijn respectievelijk 45% en 55%. Met deze vanagprijzen komt de netto bijtelling op 214 euro voor de TCe 130 met 25% bijtelling en 215 euro voor de dCi 110 met 21% bijtelling op basis van 40,4% belasting.

Conclusie

De Renault Kadjar is gewoon een goede auto! Smaakvol vormgegeven, ruim en met een prettig weggedrag. Maar ook een ‘middle of the road’ auto met een paar kleine verbeterpunten, maar die vergeef je hem snel. Vergelijk hem met je huis-tuin-en-keuken labrador en je snapt gelijk waarom je hem steeds vaker ziet rijden met achter het stuur een particulier óf een zakelijke rijder. 

Fotografie: Frank van Hoof

Tags


Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0