Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/3b85955014f50fdd8acdc494991d97612a69be33): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141
Leaseautotest nieuwe Mercedes E-Klasse als E 220d en E 350e


| Door:

Mercedes-Benz E-Klasse het summum van comfort en veiligheid

De nieuwe Mercedes E-Klasse neemt afscheid van het verleden en zet tegelijkertijd merktradities voort. LeaseAutoVandaag maakt kennis met de vaandeldrager van techniek die zijn concurrenten in meerdere opzichten buiten spel zet.

Prestaties

Als vaandeldrager van techniek is de nieuwe E-Klasse verkrijgbaar met vier- en zescilinders op benzine en diesel. Helemaal nieuw is de E 220d met 194 pk, die gelukkig veel stiller is dan zijn voorganger en tegelijkertijd nog zuiniger te werk gaat. Deze diesel scoort samen met de 150 pk sterke E 200d 21% bijtelling in 2016 en dat is vrij uniek in deze klasse. Later dit jaar verwelkomt het merk ook de E350e plug-in hybride die op 15% bijtelling mag rekenen.

De techniek van de plug-in hybride is ten opzichte van de C 350 e verbeterd dankzij een nieuwe 9G-Tronic automaat en een sterkere elektromotor, waardoor de prestaties nauwelijks onderdoen: met 286 pk bereikt de E-Klasse 0-100 km/u in 6.1 seconden. Ook praktisch; de E 350 e beschikt over een 60 liter brandstoftank om de actieradius te vergroten, want op elektriciteit komt de E-Klasse maximaal 30 km ver. Volgend jaar verschijnt de E-Klasse met een nieuwe generatie zescilinderdiesel waardoor het merk dat Das Beste oder Nichts predikt ook op dat punt weer de concurrentie de baas is.

Ruimte

De nieuwe E-Klasse is iets gegroeid ten opzichte van zijn voorganger en komt daardoor nog ruimer uit de hoek; de sedan noteert 540 liter bagageruimte en de nog onthullen Estate gaat daar nog wel overheen. Het accupakket van de E350e is zodanig weggewerkt dat de bagagecapaciteit slechts afneemt naar 500 liter. Dit is bij de GLE 500 e wel anders! Zowel voor- als achterin is het verder riant toeven, maar wat verwachten we anders van een auto in dit E-segment?

Ergonomie

Conform het elegante, gestroomlijnde uiterlijk van de E-Klasse is het dashboard glooiend opgebouwd. Mercedes neemt in tegenstelling tot Volvo geen afscheid van knoppen; de klimaatregeling en de hoofdfuncties van het infotainment zijn met fysieke toetsen snel te bedienen. Voor de bediening van die infotainment gelden dat meerdere wegen naar Rome leiden, want naast de draaiknop, het Comand Touch Pad en spraakbesturing doen ook Touch Control Pads op het stuur intrede. De E-Klasse heeft daarmee een wereldprimeur en omdat het nieuw is, vraagt het toch een gewenning. Het is de kunst om de weg in de E-Klasse naar eigen hand te zetten en dan leer je de nieuwe bedieningsconcepten waarderen.

Infotainment

Het genoemde infotainmentsysteem werkt optioneel met twee 12.3 inch TFT-schermen, die als het ware de cockpit vormen voor de bestuurder. Op die schermen – die op allerlei manieren en met allerlei thema’s zijn in te stellen – trakteert Mercedes op een keur aan informatie. Het is zaak de schermen goed in te stellen zodat de geboden informatie (zoals navigatiekaarten en –pijlen) niet dubbel verschijnt. Helemaal omdat de E-Klasse ook is uit te rusten met een head-up display. Das beste oder nichts…

Opvallend

De nieuwe E-Klasse brengt comfort naar een nog hoger plan met de verbeterde luchtvering in combinatie met adaptieve demping. Daarmee kan Mercedes nog beter veercomfort bieden met meer stabiliteit op drempels. De comfortstand is ongeëvenaard maar wel licht deinerig, waardoor in bochten de sport-stand de voorkeur verdient. Mercedes slaat dan niet door want de E-Klasse blijft dan een ontspannen dier.

Om het rijden van lange afstanden nog prettiger te maken kan de adaptieve cruise control niet alleen de afstand tot zijn voorganger volgen, maar ook binnen de rijstrook blijven. De inhaalassistent van deze Drive Pilot wordt later dit jaar geactiveerd en daarmee haalt de E-Klasse met een tikje tegen de richtingaanwijzer autonoom in. Met een smartphone app kan de E-Klasse ook op afstand inparkeren. Deze functies waren tot nu toe alleen nog weggelegd voor de Tesla Model S.

Ook opvallend: dankzij NFC-technologie in de auto laat de E-Klasse zich ook openen met de smartphone als digitale voertuigsleutel. Door de telefoon tegen het portier te houden en daarna in de middentunnel te leggen kan de auto ook gestart worden. Een traditionele sleutel (of wat daar anno 2016 van over is) is dus niet nodig en hoeft ook niet binnen handbereik te zijn.

Prijs

En wat kost dan zo’n vaandeldrager der techniek? De prijzen beginnen nu bij 49.995 euro en met de komst van de E 200d start het dieselpalet onder 53.995 euro van de reeds geïntroduceerde E 220d. Wat de E 350e plug-in hybride gaat kosten is nog niet bekend. Feit is dat de optielijst je nog verleidt om courante luxe bestellen. Daarom biedt de importeur ook de E 220d Lease Edition aan vanaf 56.495 euro inclusief navigatie, LED-koplampen, stoelverwarming, keyless start en parkeersensoren.

Concurrentie

Traditiegetrouw staat de Mercedes E-Klasse in het concurrentieveld met de BMW 5 Serie en Audi A6. De Duitsers worden binnen respectievelijk één en twee jaar opgevolgd en zijn dan qua techniek en verfijning weer op niveau van de E-Klasse. De Volvo S90 komt na de zomer in Nederland met louter viercilinders zonder bijtellingsvoordeel, maar is wel lager geprijsd en heeft een groter standaard veiligheidspakket. Eind 2016 pakt de S90 T8 Twin Engine als plug-in hybride met 15% bijtelling nog een graantje mee in de stekkerhype, samen met de E350e. 

Conclusie

De E-Klasse was voorheen een wat conservatief ogende sedan, met volop comfort en veel luxe. Vanaf nu stelt de E-Klasse zich net zo elegant op als de andere sedans van Das Haus. Het model biedt tot de facelift van de S-Klasse zich aandient het summum aan comfort en veiligheid en dat is te merken. Ook de beschikbare motoren geven de E-Klasse voorsprong in deze klasse. Zoals we in de Leaseauto van de Week-rubriek al vermeldden: de nieuwe E-Klasse kan zijn kansen volop grijpen.

Lease de Mercedes-Benz E-klasse 4d

Mercedes-Benz E-klasse 4d
Mercedes-Benz E-klasse 4d lease vanaf netto bijtelling vanaf

Tags


Warning: Unknown: write failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0