Leaseauto van de Week: Alfa Romeo Giulia
In de wereld van premium sedans zijn de Audi A4 en BMW 3 Serie heer en een meester. Het zijn voor beide merken de best verkochte modellen. Getuige de leeftijd van de Mito en Giulietta heeft de Giulia alle kans om ook als best verkochte model te worden bestempeld. Al dan niet geholpen door de fan base van de vorige Alfa-sedan, de 159. Al was die er ook als stationwagon en de Giulia is en blijft een sedan. Dat scheelt helaas aantallen, al is de internationale vraag naar stationwagons kleiner dan gedacht. Jaguar besloot al eerder de XE niet als Sportbrake te leveren.
Prijs
Aan de prijs van de Giulia ligt het niet. Goed, de prijslijst vermeldt minimaal bedragen van 40.000 euro, maar je stapt dan minimaal in met de 136/150/180 2.2 JTDm diesel. Een Alfa Romeo Giulia rijden op benzine (200 pk) vraagt bijna veertig mille; voor minder hebben de Italianen in eerste instantie geen minder vermogende benzinevariant te bieden. Een gemiste kans, al is de Giulia met dieselmotor in het zakelijke segment de belangrijkste motorisering.
21% bijtelling
Alle dieselvarianten scoren dankzij ECO-uitvoeringen met 16 inch wielen voor zakelijke rijders 21% bijtelling. De prestaties voor alle varianten zijn opvallend goed. In uitrusting zijn de Giulia Business varianten interessant, voorzien van courante luxe zoals navigatie, parkeersensoren en verwarmde buitenspiegels.
Leaseprijzen
Het is nog even wachten op de veelbepalende leaseprijzen, maar via Alfa Romeo Operational Lease is de Giulia beschikbaar vanaf 699 euro per maand. Die prijs ligt hoger dan bijvoorbeeld een BMW 3 Serie, maar de Duitser trapt af met bescheiden motoriseringen (vanaf 116 pk). Met Financial Lease starten prijzen voor de Giulia bij 349 euro. Opvallend: langs deze weg gaat de sedan op pad met 4 jaar garantie.