Opvallen doe je zo: Infiniti Q30 1.5d Business
Prestaties
Infiniti speelt voor de aandrijving leentjebuur bij Mercedes-Benz. Die Duitsers hebben voor wat betreft de 1.5d dieselmotor samengewerkt met Renault. Zodoende is de instapdiesel met 109 pk van Franse origine en dat blijkt een prettige krachtbron; hij is stil en soepel en geeft daardoor niet te kennen hard te moeten werken. Op snelwegtempo blijft hij dat wél te moeten doen zodra je bijvoorbeeld wilt inhalen. Toch stelt de instapdiesel niet teleur, ook omdat de DCT-automaat met dubbele koppeling snel op- en terug kan schakelen. Dat vereist wel in de E(fficiency)-stand wel enig aandringen. In de S(port)-modus gaat dat beter. Zuinigheid voor alles, want 1 op 18 halen is geen enkel probleem.
Ergonomie
Het interieur van de Infinti Q30 deelt elementen met de A-Klasse maar heeft grotendeels zijn eigen design. Dat de Japanners daarmee ‘het origineel’ niet altijd overtreffen, blijkt uit de bediening van het infotainmentsysteem, waarover hieronder meer. Verder is de cockpit overzichtelijk ingericht, met USB-aansluitingen in de asbak en multimedia-/12V-aansluitingen in de middenarmsteun. De standaard stoelen mogen iets meer zijdelingse steun bieden in bochten omdat de Q30 als ‘Active Compact’ hoger op zijn poten staat dan de gemiddelde hatchback. Sportstoelen zijn leverbaar in de Q30 Sport uitvoering, die wel 15 mm dichter bij de grond staat.
Ruimte
In het C-segment zijn er genoeg modellen met voldoende ruimte voor vier inzittenden verkrijgbaar, maar zodra ze het premium-label opgeplakt krijgen wordt de spoeling heel dun. Ook de Infiniti Q30 is geen ruimtepakker, zeker niet op de achterbank, maar met een beetje schipperen vindt iedereen zijn weg. De bagageruimte meet 430 liter en dat is wel weer riant in zijn klasse. Niet zo vreemd als je bedenkt dat de Q30 ook iets groter is dan zijn soortgenoten.
Opvallend
De door ons gereden Q30 1.5d DCT profiteert alleen van 21% bijtelling in 2016 bij montage van de standaard stalen 17 inch wielen. Ons testexemplaar is voor slechts 800 euro uitgerust met accessoirewielen in de maat 18 inch en die maat staat de Q30 – uitgevoerd in de eveneens opvallende kleur Ink Blue, perfect. Binnenin heeft de Q30 één opvallend Japans trekje: een 12-uurs klok. En dat terwijl het instrumentarium van Mercedes-Benz komt en die wel met 24-uurs aanduiding werkt. Paarse stiksels als afwerking van dashboard- en stoelbekleding is weer typische Infiniti-traditie. De verkeersborddetectie werkt bovengemiddeld goed en herkent zelfs (tijdelijke) matrixborden boven de snelweg. Vreemd is dan de keyless entry sleutel. Die kan op zak blijven om de deur te openen maar heb je wel nodig om te starten. Onhandig.
Infotainmentsysteem
Infiniti maakt voor de inrichting van het interieur gebruik van elementen van de A-Klasse zoals het stuur, instrumentarium en aircobediening. Het Infiniti InTouch infotainmentsysteem is merk-eigen en werkt in tegenstelling tot die van Mercedes-Benz ook met een touchscreen. Een welkome toevoeging! De centrale bediening met drukknoppen en draaischijf is ook goed bedacht, maar niet altijd logisch uitgewerkt. Zo hanteert Infiniti een menu-knop, maar daarmee zijn radiofuncties niet op te roepen. Daarvoor moet je de knop op de draaiwiel gebruiken. Dat draaiwiel laat zich ook in vier richtingen duwen om snel door menu’s heen te scrollen, maar dat werkt alleen bij het invoeren van bijvoorbeeld de navigatiebestemming. Op het dashboard vinden we toetsen om de radio op te roepen of van zender te wisselen, een navi-toets ontbreekt. Louter met het touchscreen werken is dus niet mogelijk. Wanneer je dit onder de knie hebt, werkt het systeem wel lekker snel. Het uitschakelen van de stembegeleiding kan echter weer niet met een druk op de mute-knop van het stuur (zoals bij Mercedes-Benz). De spraakbediening zelf is wat langdradig met instructies waardoor het inspreken en verwerken relatief lang duurt.
Concurrentie
Inderdaad, de Mercedes A-Klasse en de GLA zijn concurrenten van de Infiniti Q30. Ook de BMW 1 Serie, Audi A3 en Volvo V40 zitten in zijn vaarwater. Al zijn concurrenten zijn ook verkrijgbaar met 21% bijtelling in combinatie met een dieselmotor, ook met automaat. Prijzen beginnen bij 29.340 euro (1.6t) en 30.570 euro (1.5d), al is de Business Edition a 31.640 euro interessanter. In dat geval heb je Bluetooth, navigatie, automatische airco, automatisch dimmende binnenspiegel, alarm, parkeersensoren achter, Lane Departure Warning, regen- en lichtsensoren en zou alleen het genoemde (groter) lichtmetaal wenselijk zijn. Met de 1.5d DCT betaal je 34.670 euro, met zesbak 32.870 euro. Het genoemde keyless entry zit verwerkt in het Tech Pack (1170 euro) inclusief automatische parkeerhulp en een 360 graden camera.
Conclusie
Infiniti baseert de Q30 op de succesvolle A-Klasse dat geeft de auto een hele goede basis; hoogwaardig, licht sportief maar – mede dankzij de hogere bodemvrijheid - meer ruimte voor comfort. Zeker omdat de bodemvrijheid hoger is. Met opvallend design, een hogere zit, omvangrijke standaarduitrusting en goede pakketprijzen onderscheidt de Japanner zich van zijn concurrenten. Infiniti verleidt zijn klanten verder met 3 jaar garantie en haal- en breng service bij onderhoud. Een service die je leert waarderen zodra je er een keer gebruik van maakt.