Warning: session_start(): open(/var/lib/php/sessions/sess_v0pcdtnmkt0e2j9iihafl64e67, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in /home/blackorange/site/htdocs/apps/bootstrap.php on line 68

Warning: fopen(/home/blackorange/site/htdocs/apps/../public/assets/cache/af73a6696040f51f465846fb797965bb65992777): failed to open stream: No space left on device in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 141

Notice: unserialize(): Error at offset 4093 of 4096 bytes in /home/blackorange/site/htdocs/_core/lib/Cache.php on line 111
Leaseautotest Ford Mondeo Vignale in hogere sferen


| Door:

In hogere sferen met Ford Mondeo Vignale

Ford legt de Mondeo-rijder extra in de watten met de Mondeo Vignale. Niet alleen heeft dit vlaggenschip nog meer comfort te bieden, je kunt ook rekenen op meer services onderweg en bij onderhoud. Goede zet?

Ergonomie/Ruimte

De nieuwe Mondeo is groter dan zijn voorganger en dat zien we terug in de binnen- en bagageruimte (550 liter). Zowel voor- als achterin voelt de Mondeo riant en is hij uitstekend geschikt voor lange ritten, zeker met de geventileerde en van leder voorziene voorstoelen. Sommige comfortfuncties zoals stuur- en stoelverwarming zijn alleen bereikbaar via het infotainmentsysteem. Dat lijkt handig, maar is het niet altijd omdat het wisselen tussen de schermen uiteindelijk meer handelingen vergt. Daarnaast kan het instellen van de adaptieve demping - een aanrader! - alleen via de stuurtoetsen van de boordcomputer en niet via een knop op het dashboard. 

Infotainment

Het SYNC2-infotainmentsysteem uit de Mondeo Vignale kennen we uit de reguliere Mondeo en andere Ford-modellen. Het wordt vanaf nu opgevolgd door het nieuwe SYNC3, dat – zoals eerder gemeld – sneller werkt. Toch laat het tot voor kort standaard geleverde SYNC2-systeem in onze demo weinig aan duidelijkheid te wensen over en is het in vieren verdeelde basismenu met telefonie, media, comfortfuncties en de optionele(!) navigatie in ieder geval ‘een goed begin’. Bekijk hier verder hoe SYNC3 werkt.

Uitvoeringen

De Ford Mondeo Vignale is verkrijgbaar als sedan of Wagon, met alleen 2.0 EcoBoost (203/240 pk) en 2.0 TDCi diesel (180 pk/210 pk) motoren, al dan niet gekoppeld aan vierwielaandrijving (optie op 2.0 TDCI 180 pk) of een automaat (standaard op elke motorisatie behalve 2.0 TDCi 180 pk). De door ons gereden 2.0 EcoBoost is niet heel zuinig, maar wel sterk genoeg. Omdat Ford hun Vignale-label graag als luxe presenteert, zijn alle modellen ook als zodanig uitgevoerd met onder meer softlederen bekleding, 18 inch velgen en LED-koplampen. Extra luxe en vertier staat op de optielijst in de vorm van sportpedalen, een panoramisch schuifdak, comfortabele adaptieve demping, elektrische achterklep, 19 inch wielen, parkeerverwarming en massagestoelen. Navigatie is altijd een optie en onderdeel van een pakket met onder meer inparkeerhulp inclusief camera. Het standaard Chroom Pack wordt zonder meerprijs achterwege gelaten. De vanafprijs van ruim 45 mille voor de 180 pk dieselvariant is gezien de uitrusting en het stillere interieur wel gerechtvaardigd. Ter vergelijk, een reguliere Mondeo met dezelfde motor kost 38 mille. We gaan er hier verder op in.

Vergelijking/concurrentie

Het Vignale-label is niet bedoeld om met een Ford het terrein van Audi of andere premiummerken te betreden. Ford benadert hun extra trede op de luxeladder als een toegift voor de veeleisende Mondeo-rijder, die veelal al een Titanium met een paar opties bestelt. In dat kader is de reguliere Mondeo zijn grootste concurrent, al weet de nieuwe Volvo S90 T5 met standaard lederen bekleding, adaptieve cruise control en veel veiligheidssystemen zich behoorlijk competitief op te stellen tegenover de Mondeo Vignale 2.0 EcoBoost 240 pk want ze kosten beiden circa 50 mille. De Zweed opereert daarnaast feitelijk in een hogere klasse. Volkswagen heeft niet echt een passend alternatief klaar staan, de Passat is er met 150 pk of 280 pk en daartussen bevindt zich de sportiever bedoelde Passat GTE (218 pk). Die auto heeft wel 15% bijtelling en is in dat opzicht voor dit jaar aantrekkelijker.

Conclusie

De Ford Mondeo Vignale voelt, rijdt en staat een trede hoger dan de reguliere Mondeo’s. Wat dat betreft troeft hij zijn grootste concurrent – de gewone Mondeo – makkelijk af, ondanks de meerprijs. De prijs is precies goed om in niet in de buurt te komen van premiummerken, al komt de Volvo S90 wel erg in de buurt. Het hogere serviceniveau voor de Vignale-klant leer je pas waarderen als je er gebruik van maakt. 

Tags


Warning: Unknown: open(/var/lib/php/sessions/sess_v0pcdtnmkt0e2j9iihafl64e67, O_RDWR) failed: No space left on device (28) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/var/lib/php/sessions) in Unknown on line 0