Nieuwe Volkswagen Up vrolijk en sterk volwassen
Ergonomie/Ruimte
Bij de introductie van de Up in 2011 viel zijn relatief ruime interieur al te prijzen. Goed, op de achterbank is hij inmiddels niet meer zo ruim als een Opel Karl of Hyundai i10, maar hij is zeker niet de krapste. De bagageruimte met dubbele laadbodem biedt maximaal 251 liter en dat is anno 2016 nog steeds behoorlijk. Het dashboard kreeg met de facelift een nieuw centraal deel voor klimaatregeling en radio; ondanks de compacte afmetingen laat het niets aan duidelijkheid te wensen over. Typisch Volkswagen. Alleen de verstelling van de koplamphoogte en de USB-poort zit wat verstopt. Het stuurwiel komt nu uit de Golf en biedt ook uitgebreide bediening van de boordcomputer. Dat maakt de Up subtiel nog volwassener. Dat het een kleintje is in de familie blijkt uit de bekerhouder, waarvan er voorin slechts eentje te vinden is. Bovendien hebben de deurpanelen geen stofje en kijken we tegen (kleurig) plaatstaal aan. De facelift maakt de Up wel vrolijker dankzij nieuwe kleuren, andere velgen en kleurencombinaties voor in- en exterieur. Lees hier meer over het opgefriste design van de Up.
Infotainment
Volkswagen kiest bij de Up nog steeds voor losse navigatie via je eigen smartphone onder de naam ‘maps and more’. Daarvoor biedt het merk wel een stevig dockingstation op het dashboard, waar (Android en iOS-) telefoons met schermen tot 5.5 inch in passen. Jammer dat de laadfunctie voor de telefoon je de enige beschikbare USB-poort kost; bovendien blijft het snoer zo lelijk in het zicht. Dat kan een stuk slimmer, weten we van Fiat. De navigatie bedien je hoofdzakelijk via het touchscreen van het toestel maar omdat de standaard radio(bediening) ook aan maps and more is te koppelen, kun je onderweg bijvoorbeeld inzoomen op de kaart met een fysiek draaiwiel. Wel zo prettig onderweg. Met het mobiele infotainmentsysteem heb je via je telefoon ook toegang tot de uitgebreide (Think Blue) boordcomputer, maar dat zal in de praktijk niet veel gebruikt worden. Praktisch en modern is wel de beschikbaarheid van een AUX- en SD-aansluiting en de DAB+ radio-ontvangst.
Uitvoeringen
Net als voorheen is de Up verkrijgbaar in de reguliere uitvoeringen take up, move up en high up. Als smaakmaker komt daar de beats up bij met het Beats by Dr. Dre sound system inclusief zeven speakers en een speciaal afgewerkt interieur. Wat deze uitvoering gaat kosten is nog niet bekend. De genoemde smartphone connectiviteit is standaard vanaf de move up uitvoering. Lees hier meer over de standaarduitrusting per uitvoering. De prijzen van de Up volgen nog, maar beginnen voor het huidige model bij 10.591 euro. De Up zal met zijn nieuwe 1.0 TSI wel een stuk duurder zijn, maar daar zijn de prestaties ook naar. De vertrouwde 1.0 MPI met 60 of 75 pk blijft leverbaar, net als de e-Up (elektrisch) en Up EcoFuel (aardgas/CNG).
Vergelijking/concurrentie
Na de introductie van de Up heeft de kleine VW er nieuwe concurrenten bij gekregen zoals de nieuwe Hyundai i10, Renault Twingo, smart forfour en Opel Karl. Ondanks dat de prijzen nog niet bekend zijn, weten we wel dat de Volkswagen samen met de smart het duurste is uit te rusten, simpelweg omdat deze modellen de meeste luxe bieden en ook een sterkere motor (90 pk) in het gamma hebben. De Opel Karl en Hyundai zijn ruimer, de Renault en smart is net als de Volkswagen vergaand te personaliseren met kleurtjes en details. Zij hebben echter wel een guitiger design in deze klasse, maar dat is smaak. Na de zomer komt de Ford Ka+ de gelederen versterken.
Conclusie
De Up is een sterke speler in het A-segment en met de facelift blaast Volkswagen de carrière extra leven in, want de interesse in het model bleef al groot. Zijn nieuwe uitrustingsmogelijkheden en de 1.0 TSI maken de Up nog volwassener dan hij al was, maar het blijft de vraag of dergelijke luxe uitvoeringen (met prijzen tussen 15 en 20 mille) verkocht worden in Nederland. Hoe dan ook, de mogelijkheid is er!