Opel Astra Sports Tourer terecht in de prijzen?
Ergonomie/Ruimte
Opel heeft ervoor gekozen om minder knoppen op het dashboard te plaatsen. Voortaan zijn veel functies verwerkt via het touchscreen. De knoppen die overblijven – die van de klimaatregeling - zijn netjes gegroepeerd. Stuurbediening neemt Opel behoorlijk serieus want het stuur zit er vol mee. Waarde voor zijn geldt drukken de Duitsers onder meer in ruimte uit. De Opel Astra Sports Tourer biedt namelijk al 540 liter bagageruimte. Dat is niet zoveel als de nieuwe Megane Estate, Peugeot 308 SW of Skoda Octavia Combi, maar nog altijd heel behoorlijk en meer dan zijn voorganger.
Infotainment
Het touchscreen van het op de Business+ standaard geleverde Navi900 IntelliLink infotainmentsysteem met navigatie in Europa werkt goed en is overzichtelijk. Ter aanvulling van de navigatie-aanwijzingen op dit scherm biedt ook het scherm van het instrumentarium extra informatie. Spraakbesturing via een knop op het stuur maakt onderweg het ingeven van een adres nog makkelijker. De standaardversies van de Astra hebben overigens een audiosysteem met vier speakers en USB-aansluiting, een trede hoger vinden we het Intellilink 4.0 infotainmentsysteem met Bluetooth, Apple Carplay, Android Auto en optioneel OnStar. OnStar biedt je onderweg een aantal gemakken, waaronder voertuiglocatie en 4G WiFi, maar niet in elk land. Lees er hier meer over.
Uitvoeringen
Opel heeft van de Astra Sports Tourer twee “consumentenuitvoeringen” en een “zakelijke uitvoering”. Je hebt de gebruikelijke Edition en Innovation - de echte instapper Selection a 22.295 euro is alleen beschikbaar op de vijfdeurs Astra. De Astra Innovation is 2500 euro duurder, maar de moeite waard gezien de extra uitrusting. Niet voor niets is het de meest gekozen versie. Populaire motoren zijn de 1.0 Turbo en de 1.6 CDTI met 21% bijtelling. We bespreken ze hier in detail.
Speciaal voor de zakelijke rijder staat de Business+ startklaar die standaard voorzien is van een navigatiesysteem, Opel Onstar en parkeersensoren. Wil je climate control in plaats van handbediende airco, of lichtmetalen wielen, dan moet je deze als optie erbij bestellen of een aantrekkelijk pakket op je bestellijst selecteren. Lees hier verder wat de Astra qua uitrusting en bijzondere opties in zijn mars heeft. Niet alles is vanzelfsprekend, terwijl andere opties weer alleen op de duurste uitvoering beschikbaar zijn.
Vergelijking/concurrentie
De prijzen van de Opel Astra Sports Tourer liggen op ongeveer hetzelfde niveau als de Ford Focus Wagon en iets onder het niveau van de Volkswagen Golf Variant. Ten opzichte van de nieuwe Renault Megane Estate moet Opel qua prijs flink boksen, maar de Duitser biedt meer veiligheidstechnologie en sterkere diesels. Zijn rijgedrag ligt dichter bij de Volkswagen dan de Ford of Renault. Ten opzichte van de voormalige Auto van het Jaar, de Peugeot 308, moet Opel het onderspit delven op varianten met 21% bijtelling op benzine en bagageruimte.
Conclusie
Hopelijk heeft de leaserijder genoeg ruimte in zijn leasebudget om flink wat opties te bestellen. Je kunt namelijk veel fijne innovaties aan de uitrusting van de Sports Tourer toevoegen. Denk daarbij aan de adaptieve LED-verlichting, de AGR Ergonomische stoelen met massage en ventilatie of de geneugten van Opel OnStar. Ondertussen is de 136 pk diesel in de Astra een fijne motorisering, die door Opel tegen een scherpe prijs wordt aangeboden.
Fotografie: FOTOGRAAF van Hoof