Suzuki S-Cross vernieuwd, nu ook beter in de lease?
Ergonomie/ruimte
Aan de buitenkant kreeg de S-Cross een nieuw front en in het interieur is de grootste verandering de komst van het iets grotere touchscreen in de middenconsole. Er zijn toch ook nog genoeg knoppen te vinden in het interieur. De meeste zaken zitten op logische plekken en laten zich ook tijdens het rijden goed bedienen. De stoelen bieden voldoende steun, maar vallen op den duur wel op door hun stevigheid. Dan begin je ze een beetje te voelen in je rug. Tussen de voorstoelen staat een armsteun, die je desgewenst naar voren kunt schuiven voor een betere ondersteuning. Helaas is deze niet in hoogte verstelbaar, hij is nu wat aan de lage kant.
Voorin is ruimte zat. Er zijn verschillende opbergvakjes en meerdere bekerhouders. Blijkbaar is het wel nodig om met een groot pictogram uit te leggen dat de bekerhouders in de portieren echt bekerhouders zijn. Achterin is het een opvallend stuk krapper. Met mijn 1,80 m kan ik achter mezelf zitten, maar veel langer moet de degene voorin dan niet zijn. De hoofdruimte laat wel te wensen over. Iemand van mijn lengte moet iets onderuit gaan zitten, maar dan nog raakt je hoofd het dak een beetje. Zit je rechtop zoals het eigenlijk hoort, dan moet je echt als een schildpad je nek intrekken. Dat heeft ook te maken met het gemonteerde schuif-/kanteldak. Dat is standaard op de gereden High Executive-uitvoering, maar slokt wel iets van de hoofdruimte op. Suzuki verwacht echter vooral de Exclusive te verkopen en die heeft dat dak niet.
De bagageruimte meet 430 liter. Daarbij is de ruimte onder de dubbele bodem wel meegerekend. Die is niet heel diep, maar je kan er wel zaken in kwijt als een veiligheidshesje, paraplu of andere kleinere zaken die je niet vaak nodig hebt, maar die wel handig zijn om bij je te hebben. Met de dubbele bodem erin is er geen tildrempel en is de laadvloer gelijk met de bumper. Met de achterbank plat wordt het ruim vergroot tot 875 liter. Daarbij is er geen vlakke laadvloer, maar de laadvloer sluit wel direct aan op de achterbankleuning. Naast de achterbakverlichting zit ook een 12 volt-aansluiting, handig voor bijvoorbeeld een koelbox. De bagageruimte is wel bekleed met krasgevoelig plastic, er zitten nu al wat vegen op.
Infotainment
Het nieuwe infotainmentsysteem laat zich goed bedienen. Je loopt door de menu’s zonder echt aan de bediening te hoeven wennen. Het startscherm met weergave van audio, telefonie, multimedia en navigatie is een makkelijk vertrekpunt. Het audiosysteem levert geluid van goede kwaliteit. Niet bovengemiddeld, maar zeker prima.
Verbeterpunten zijn er ook. Zo werkt de navigatie op zich prima, maar mag de kaart soms iets meer inzoomen. Dat geeft toch net even wat meer overzicht op bijvoorbeeld knooppunten met parallelle rijbanen, waarbij het verkeer ook de aandacht vraagt. De TMC-functie met verkeersinformatie is vaak te laat met waarschuwen, waardoor het zinvoller is om een smartphone-app te raadplegen. De navigatie is overigens alleen leverbaar op de High Executive, niet op de andere uitrustingsniveaus.
Het audiovolume is handig te bedienen via een knop op het stuur, maar daar kan de passagier natuurlijk niet bij. Die zal zijn of haar arm ver uit moeten strekken naar de afzonderlijke touchpad direct links naast het scherm. Zeker tijdens het rijden bedient dat niet handig, een draaiknop die je vast kan pakken zou beter zijn.
Uitvoeringen
De genoemde Comfort is de enige die er alleen is met een handgeschakelde transmissie en ook alleen met de 1.0-motor. Hier kun je lezen hoe die motor presteert. Alle overige uitvoeringen zijn ook met automaat en 1.4 leverbaar. Tussen de Comfort en de High Executive zit nog de Exclusive-uitvoering. Dat is de uitvoering waarvan de importeur verwacht de meeste te zullen verkopen.
Vergelijk/concurrentie
De S-Cross heeft niet alleen concurrentie van andere merken, maar ook uit eigen huis. In de Suzuki-showroom staat namelijk ook nog de Vitara. Die heeft nog iets meer een SUV-uitstraling, maar wordt wel iets lager gepositioneerd. Dat verschil in positionering is wel aan de auto’s te merken, dus de keuze tussen die twee maak je op basis van het feit of je de S-Cross de meerprijs waard vindt.
Kijk je naar de concurrentie buiten het merk, dan kom je op auto’s als de Nissan Qashqai, Opel Mokka, Skoda Yeti, Fiat 500X, Mitsubishi ASX en Ssangyong Tivoli. Qua verkopen gaat de Qashqai aan de leiding. De Mokka heeft recent een facelift gekregen en staat daarom weer wat meer in de belangstelling. De 500X moet het ook van zijn charme hebben en de Tivoli wordt voorlopig door iedereen vergeten. De concurrentie is overigens wel met een dieselmotor leverbaar.
Conclusie
De gefacelifte Suzuki S-Cross is een prima auto waar niet zo veel op aan te merken valt. Zo lang je op de achterbank geen al te lange mensen kwijt wil, is er goed mee te leven. Wel zou je wellicht de sterkere 1.4 Boosterjet willen overwegen. De auto heeft gezien de positie van Suzuki in de zakelijke markt vooral kansen met private lease, maar qua leaseprijs en bijtelling staat de S-Cross zakelijk ook sterk.
Lease de Suzuki SX4 S-Cross 5d
|