Tesla Model X leasen: fiscaal uitgelegd
Operational of financial lease
Tesla biedt onder de naam Tesla Leasing een financieringsmogelijkheid aan, maar die is alleen voor zakelijke leasrijders. In samenwerking met De Lage Landen (DLL) biedt Tesla financial lease. Dat contract heeft een looptijd van naar keuze tussen 36 en 60 maanden. Dit is dan ook in combinatie met Tesla’s restwaardegarantie, waarover later in dit artikel meer.
Full operational lease biedt Tesla in samenwerking met ALD Automotive. Toch loont het om zelf te gaan shoppen bij verschillende leasemaatschappijen en deze goed met elkaar te vergelijken op voorwaarden en prijzen, want op basis van 60 maanden kan het tot wel 600 euro per maand schelen in de leaseprijs. Dat is een gigantisch verschil.
Het voordeel van operational lease is dat de kosten van het onderhoud voor vijf jaar zijn gedekt. Zo worden bijvoorbeeld banden groot ingekocht door de leasemaatschappijen, wat scheelt in de kosten. Zaken als eventuele problemen met het scherm in het dashboard, de Falcon Wing Doors of (ander) onderhoud buiten de garantie zijn dus voor risico van de leasemaatschappij, die een reservering maken voor onverwacht onderhoud. Een groot voordeel, aangezien reparaties aan een Tesla duur zijn. Het vervangen van het genoemde scherm kost bijvoorbeeld al 6.500 euro, zo blijkt uit diverse bronnen.
Een ander voordeel van operational lease is dat de auto niet als schuld wordt aangemerkt op de eigen balans. Daardoor wordt de BV niet beperkt in de leencapaciteit of werkkapitaal.
Onder de streep is niet direct aan te geven of Financial Lease of Operational Lease de beste optie is. Dit moet worden uitgezocht door een accountant in elke specifieke situatie. Zorg er bij elk soort autolease wel voor dat er een vooraf afgesproken bedrag is opgenomen in het leasecontract voor de koop of overname van de auto na afloop van het leasecontract.
Subsidies en MIA
De MIA staat voor Milieu Investerings Aftrek en biedt voordeel voor degene die een elektrische auto wil aanschaffen. Daarmee kun je in dit geval 36% voor de eerste 50.000 euro van de ‘investering’ in de Tesla in mindering brengen op de fiscale winst. Voor een BV betekent dit bij een Tesla Model X een voordeel van circa 3.600 euro netto, bij 25% vennootschapsbelasting. Bij een eenmanszaak met 52% inkomstenbelastingtarief, kan dit voordeel zelfs oplopen tot 9.000 euro. Bij financial lease moet je zelf de MIA aanvragen. De Tesla Model X staat daarbij namelijk als een schuld op de eigen balans. Bij een eenmanszaak of als ZZP-er moet je dus opletten bij het aangaan van een lening of hypotheek, want je kan dan minder lenen.
Bij operationele lease vragen de leasemaatschappijen zelf de MIA aan. Dit wordt verrekend in het leasetarief. Bij een leasecontract van 60 maanden wordt de MIA volledig benut en dat kan veel schelen. Een willekeurig rekenvoorbeeld met de Model X: bij een leasecontract van 54 maanden krijg je 18 euro korting per maand, terwijl dat bij 60 maanden 75 euro per maand is. Over de gehele leaseperiode scheelt dat duizenden euro’s. Meer informatie over de MIA-regeling is te vinden bij de Belastingdienst.
Subsidie per gemeente
Anno 2016 blijven ook diverse gemeenten de aanschaf en het gebruik van elektrische auto’s stimuleren. Zo bieden verschillende grote steden zoals Amsterdam, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Den Haag, maar ook kleinere steden zoals Beverwijk en Heusden verschillende subsidies, variërend van korting tot 7000 euro op de aanschaf van een nieuwe elektrische auto of tweedehands elektrische auto en maximaal 1500 euro subsidie op een laadpaal thuis of op het werk. Klik hier voor meer informatie.
Restwaardegarantie Tesla
Het is mogelijk om restwaardegarantie te krijgen bij de Tesla Model X. Deze geldt eveneens voor de Model S en later waarschijnlijk ook voor de Model 3. Onder de noemer Gegarandeerde Restwaarde wordt dit door Tesla aangeboden. Dit is echter alleen mogelijk als je de auto leaset met financial lease van De Lage Landen (of een van de andere geselecteerde aanbieders) en de financiering loopt via ‘een door Tesla geverifieerde financieringsovereenkomst’.
Het restwaardebedrag wordt dan van te voren berekend aan de hand van de looptijd van het contract en de kilometers die je jaarlijks zal gaan rijden. Aan het eind van de leasetermijn kun je je Tesla dan voor het bepaalde bedrag aan Tesla (terug)verkopen. Eventuele schades en kilometers die je extra rijdt worden wel nog aan je doorberekend. Zonder Gegarandeerde Restwaarde is de Model X na de leasetermijn gewoon aan de dan geldende occassionmarkt overgeleverd. Lees daarover meer in de alinea ‘Toekomst elektrische auto’.
Zelf leaseauto verzekeren?
Een operational leasecontract zonder verzekering kan interessant zijn, maar wij zien wel dat de basis leaseprijs dan vaak hoger is. Die is meestal zo veel hoger, dat het niet meer interessant is om de verzekering uit het contract te halen en het zelf te doen. Wat is dan het voordeel om dat toch wel te doen? De – in dit geval – Model X moet voor de leasemaatschappij voor de boekwaarde worden verzekerd. Daarbij wordt echter geen rekening gehouden met je bonus/malusregeling en bij een eigen verzekering uiteraard wel.
In dit specifieke geval van de Tesla Model X bleek dat de verzekering 130 euro per maand kostte als je hem zelf verzekerd, ervan uitgaande dat je maximaal voordeel hebt van je bonus/malus. Bij de voordeligste leaseofferte kostte de verzekering 246 euro per maand in het leasecontract. Ondanks het prijsverschil was het in dit geval nog steeds niet interessant om de verzekering zelf af te sluiten, want de basis leaseprijs steeg er te veel door. Let op: sommige verzekeraars kiezen ervoor de betreffende leaseauto tegen dagwaarde te verzekeren in plaats van de boekwaarde. Bij een total loss zal de leasemaatschappij de boekwaarde in rekening brengen en deze zal fors hoger kunnen liggen vanwege de lineaire afschrijving welke een leasemaatschappij gebruikt.
Onderhouds- en gebruikskosten Tesla
Voor de Tesla Model X zijn de onderhoudskosten bij een contract 2.450 euro voor vier jaar. Contracten voor drie of acht jaar zijn er ook. Zonder zo’n onderhoudscontract betaal je 700 euro voor een beurt. Opvallend is echter dat het laten uitvoeren van zo’n beurt niet verplicht is, ook niet voor de garantie. De garantie is ook geldig voor vier jaar, of tot 80.000 km, net wat eerder is. Op de accu en aandrijflijn zit overigens 8 jaar garantie, ongeacht het aantal kilometers. Dat geldt sinds kort ook voor nieuw aangeschafte Tesla-modellen met 60 kWh accupakket.
De 4G-verbinding van de auto wordt alleen de eerste vier jaar door Tesla betaald, daarna moet je dit zelf doen. Als je een vijfjarig leasecontract hebt, moet je die verbinding het laatste jaar dus nog zelf betalen. Het snelladen bij een Tesla Supercharger-laadstation is gedurende de hele levensduur van de Model S of Model X gratis. Bij de nieuwe Model 3 is dat niet het geval.
Inruilen/upgrade accu tesla
Het is nog niet mogelijk om bij Tesla de accu van een Model S of Model X in te ruilen voor een nieuw pakket. Defecten aan de accu vallen gedurende de eerste acht jaar onder de garantie. In de toekomst verwachten we een inruilservice in de vorm van hergebruik. Tesla gebruikt dan de ‘oude’ accu’s uit de auto’s in nieuwe toepassingen, zoals een thuisbatterij, de Tesla Powerwall.
Wel biedt Tesla nu al de mogelijkheid om accu’s in de Model S of Model X te upgraden. Zo is het de capaciteit van het 60 kWh accupakket van nieuwe modellen met software te verhogen naar 75 kWh, omdat het in feite een tot 60 kWh beperkt accupakket met een oorspronkelijke capaciteit van 75 kWh betreft. Deze upgrade kost bij Tesla 10.000 euro en kan ook nog na aanschaf worden uitgevoerd.
Toekomst elektrische auto
Afgelopen Prinsjesdag werden de toekomstige bijtellingsplannen bevestigd. Daaruit werd bekend dat volledig elektrische auto’s zoals de Model X nog maar tot en met 2018 volledig 4% bijtelling hebben. Vanaf 2019 geldt die 4% alleen nog maar over de eerste 50.000 euro van de waarde van de auto en voor de jaren daarna zijn de bijtellingsplannen nog onbekend. De verwachting is echter dat ook voor volledig elektrische auto’s de bijtelling verder omhoog zal gaan.
Tegen de tijd dat het leasecontract van de Tesla Model X is afgelopen, is het bijtellingsklimaat dus minder gunstig. De auto’s die vrij komen op de occasionmarkt zijn dan met name interessant voor particulieren. Daarbij komt dat de gebruikskosten van elektrische auto’s doorgaans lager dan de conventionele concurrentie; in het geval van de Model X zijn dat grote SUV- en crossovermodellen.
Aan de andere kant staat de technologische ontwikkeling ook niet stil. Elektrische auto’s zullen daardoor steeds goedkoper kunnen worden en dat geldt dat ook voor Tesla’s. Door die steeds snellere technologische ontwikkeling is het ook interessant wat dat met de restwaarde doet, dit omdat de techniek natuurlijk ook steeds beter wordt en bijvoorbeeld betere prestaties en minder laadtijd biedt. De Model 3 is daar een veelbelovend voorbeeld van. Hierdoor kan het zijn dat ondanks de te verwachten hogere bijtelling, het alsnog goedkoper is om een nieuwe Tesla Model X te rijden.
Vraag hier een offerte aan
LeaseAutoVandaag is de enige onafhankelijke vergelijkingssite voor leaseauto’s. Wie op zoek is naar een nieuwe zakelijke lease of private leaseauto kan bij LeaseAutoVandaag zijn/haar favoriete leaseauto(‘s) samenstellen, deze vergelijken en vervolgens leaseoffertes aanvragen bij verschillende leasemaatschappijen. Deze offertes worden op meer dan 50 criteria vergeleken zodat je zelf de beste contractkeuze kunt maken op basis van leaseprijs, voorwaarden en andere condities.
Vraag hier een offerte aan voor de Tesla Model X of Model S.
Lease de Tesla Model X 5d
|