Nieuwe Renault Clio Estate weer fris en fruitig
Ergonomie/ruimte
In het interieur is minder glanzend zwarte pianolak te vinden. Toch doet het interieur in het algemeen wel hoogwaardiger aan. Het stuur is een van de plekken waar geen pianolak meer zit. Verder maakte de facelift het stuur fractioneel dikker, waardoor het wat lekkerder vastpakt. De bediening van de radio gaat op z’n Frans via stengels achter het stuur en dat werkt ook prima. Het dashboard ziet er verder – ook kwalitatief – goed uit en vanaf het uitrustingsniveau Zen is het uitgevoerd met sofftouch materialen. De pookknop is bij ons testexemplaar van metaal. Dat ziet er goed uit en is zelfs verkoelend als het warm is, maar nu de ochtenden helaas weer koud worden is de pook bij het wegrijden ijskoud om vast te pakken.
De stoelen zijn ook nieuw en zitten goed. Ze bieden goede ondersteuning in snel genomen bochten en je hebt geen last van een te korte zitting, zoals bij Zuid-Europese auto’s nog wel eens het geval is. De bekleding met meerdere structuren ziet er goed uit en zorgt voor een ietwat sportieve uitstraling. Op de achterbank is de Clio niet de ruimste in zijn klasse, dat is met de facelift niet veranderd. Wel is het er gewoon goed uit te houden, ook als we achter onszelf zitten. Net zoals dat uiteraard kan met de achterbank, is ook de passagiersstoel neer te klappen. Dat heeft hij met de facelift overgenomen uit de nieuwe Mégane Estate. Aan de bestuurdersstoel is een armleuning toegevoegd, die op precies de goede hoogte zit als je wilt schakelen. Als je met de rechterhand het stuur vast wilt houden zit de armsteun wel wat laag. De steun is ook meteen een opbergbakje. Dat bakje moet je wel tegenhouden bij het openen, anders gaat ie met de deksel mee omhoog.
De bagageruimte meet 445 liter. Ook daar is de Clio Estate dus niet de ruimste in zijn klasse, maar je kunt er toch genoeg spullen in kwijt. Er is ook weer een dubbele bodem te vinden voor kleinere spullen die je niet vaak gebruikt, zoals een gevarendriehoek of bandenreparatieset. Als die set niet meer helpt, hangt onderop gewoon nog een full-size reservewiel.
Infotainment
Het R-Link infotainment is verder verfijnd en werkt prima. De menu’s zitten logisch in elkaar, de vormgeving is simpel maar mooi, het scherm reageert snel en al met al heb je zo gevonden wat je zocht. Het ‘knopje’ met een plusje rechtsonder in beeld is niet in alle menu’s even duidelijk. Je voegt er niet iets mee toe, maar het is een soort snelkoppeling naar de belangrijkste instellingen. Een icoontje van een radartje was dus iets logischer geweest. Kleinigheidje. Als je geen R-Link wilt, kan je ook kiezen voor een eveneens verfijnd Media Nav- of het nieuwe R&Go-infotainment. Het optionele Bose audiosysteem, nieuw sinds de facelift, geeft uiteraard een mooie geluidskwaliteit via de zeven speakers. Met het aanvinken van de Bose-audio vervalt echter wel het R-Link Sound Effect.
Uitvoeringen
De goedkoopste Clio Estate is de Life-uitvoering die 15.990 euro kost. Daarboven volgt de Zen, die voor 18.090 euro in de prijslijst staat. Voor 18.790 euro heb je de Limited en de door ons geteste Intens kost minimaal 19.790 euro. De vijfdeurs hatchback is bij alle uitvoeringen 1.500 euro goedkoper. De standaarduitrusting bestaat wat veiligheidssystemen betreft onder andere uit ESC, ASR en Hill-Start Assist. Ook is er standaard cruise control met snelheidsbegrenzer en de centrale vergrendeling gaat altijd via de Renault Card-afstandsbediening die een conventionele sleutel vervangt. LED-dagrijverlichting is er wel, maar dus niet in C-vorm.
Dat is pas het geval bij topmodel Intens met de door ons geteste felle dCi 110 diesel, die naast de dCi 90, TCe 90 en TCe 120 beschikbaar is. De Clio Intens voegt onder andere elektronisch geregelde airco en regen- en lichtsensor toe aan de uitrusting van de modellen eronder. Ook is de Renault Card opgewaardeerd tot Renault Handsfree Card, waarmee ook de achterklep geopend kan worden en de verlichting ingeschakeld. Optioneel is de auto natuurlijk nog verder aan te kleden.
De alles-erop-en-eraan luxe-uitvoering in de vorm van de Initiale Paris, zoals we die kennen van de Espace en binnenkort de Koleos, komt nog altijd niet naar Nederland. Als je die echt graag wilt zal je een Clio uit Frankrijk of België moeten importeren.
Vergelijking/concurrentie
De Clio Estate heeft nog steeds dezelfde concurrentie als bij zijn introductie, maar een belangrijk verschil is wel dat die concurrentie inmiddels ook een facelift heeft gehad (SEAT Ibiza) of zelfs compleet is vernieuwd (Skoda Fabia). Wel is het een gelukje voor de Estate dat er geen stationwagonvarianten zijn van concurrenten als de Suzuki Baleno en Volkswagen Polo. Dat scheelt weer. De concurrentiedruk is groot, want net als Renault heeft ook de Skoda scherpe prijzen.
Conclusie
Na zijn facelift is de Clio weer helemaal up to date en klaar om de strijd met de concurrentie aan te gaan, ook al hebben ze daar ook niet stilgezeten. De nieuwe diesel is een welkome aanvulling van het motorenaanbod en nu de bijtelling voor alles met uitstoot gelijk is, is hij zeker het overwegen waard.
Lease de Renault Clio estate 5d
|