De auto die je wil leasen: Nissan GT-R
Ergonomie/Ruimte
Nissan kan de GT-R verkopen als een vierzitter, maar in feite kunnen alleen kleine kinderen plaatsnemen op de achterbank. Jammer, maar wat geeft het, iedereen wil toch voorin zitten! Het opnieuw vormgegeven dashboard is logischer ingedeeld en bevat nu geen 27, maar 11 knoppen. Wel met behoud van de schakelaars om de aandrijflijn, het onderstel en de tractiecontrole strakker of losser in te stellen. Om ons heen vinden we twee bekerhouders en redelijke deurvakken, terwijl de bestuurder een in hoogte verstelbare stoel heeft en de bijrijder niet.
Infotainment
De facelift van de GT-R omvat ook een nieuw infotainmentsysteem met touchscreen, digitale radio, Bluetooth, AUX en USB. Nissan gebruikt in verschillende modellen het NissanConnect-systeem dat snel werkt, maar in de GT-R is de weergave niet heel modern en doet het alsnog verouderd aan. Ook de menustructuur is niet even helder, maar gedurende de test wist het navigatiesysteem ons probleemloos binnendoor buiten de files te leiden of juist naar de Autobahn te sturen. We like that! Met een druk op de knop tover je de meterfunctie van het systeem tevoorschijn met alle informatie over motor- en olietemperatuur, turbodruk en G-krachten!
Uitvoeringen
De Nissan GT-R is weliswaar verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen zoals Pure, Black Edition en Prestige, maar op volledig ledere bekleding (al dan niet two-tone) en Recaro-stoelen na is de uitrusting grotendeels gelijk. De Track Edition onderscheidt zich meer met een aangepast onderstel en 5 pk extra vermogen. Deze versie kost dan 176.900 euro, precies 15.000 euro meer dan de ‘instapper’.
Vergelijking/concurrentie
Heeft de Nissan GT-R concurrenten? Eigenlijk niet. Natuurlijk zijn er auto’s die ongeveer net zo snel zijn of evenveel kosten, maar ze hebben een hele andere persoonlijkheid en prikkelen een andere kopersgroep. De GT-R is uniek, en dat sinds 2007…
Conclusie
De Nissan GT-R is niet bepaald de alledaagse keuze van de leaserijder, maar wel een unieke match voor wie op zoek is naar uiterlijk vertoon en serieuze snelheid. Hij maakt nog steeds de tongen los en trakteert ondertussen steeds meer op verfijning en comfort, zonder zijn streken te verliezen.