Toyota C-HR, ruim, sportief en comfortabel
Ruimte
Een aflopende daklijn, korte overhangen en forse wielen. Het zijn enkele kenmerken van de C-HR. Vooral de achterzijde en dan met name de verlichting, trekt veel aandacht. De lichtunits lijken er in een later stadium op gemonteerd en omarmen de spoiler, die in de achterklep is geïntegreerd. Het geheel maakt een gedrongen indruk en laat de buitenstaander denken dat de C-HR het woord ‘compact’ eer aan doet. Dat is niet helemaal waar. De auto meet 4,36 meter en is 1,79 meter breed. Bovendien zorgt de wielbasis van 2,64 meter voor veel interieurruimte. Daarin overheerst rust. Ook als er flink wat inspanning van de techniek onder de motorkap wordt gevraagd. Het meubilair is comfortabel. De stoelen voorin geven veel zijdelingse steun. De zitting is wat aan de korte kant. De aangeboden kleurstellingen zijn gedistingeerd: Dark Grey, Black/Blue en Black/Brown. In combinatie met een gekleurde strip die over het dashboard golft, is het een chique geheel.
Infotainment
De bedieningselementen roepen weinig vragen op. Dat doet af en toe wel het navigatiesysteem. Kleine worstelingen dienen zich aan als de dame ‘achter het scherm’ te zacht haar instructies geeft: waar kunnen we dat volume verhogen? Het blijkt een kwestie van even in het boekje neuzen! Het navigatiesysteem is regelmatig aan de late kant, of rijden we te snel voor de dame in kwestie? Over opbergmogelijkheden in het interieur geen klachten. Ook niet over het JBL-audiosysteem waarmee we kennis maakten. Het omvat maar liefst negen speakers en een subwoofer.
Uitvoeringen
Toyota levert de C-HR met een keuze uit een 1.8-liter Hybrid (29.495 euro) en een 1.2-liter tubomotor (24.485 euro). De hybrideversie heeft dezelfde aandrijflijn als de Toyota Prius. Dat betekent een 1.8 liter benzinemotor in combinatie met een elektromotor. Het vermogen bedraagt 122 pk en de uitstoot 86 g/km. Het brandstofverbruik komt uit op 1 op 27. De 1.2 liter turbo heeft een vermogen van 116 pk. Die staat voor een benzineverbruik van 1 op 17,5. Is de 1.8 Hybrid voorzien van een automatische transmissie, de 1.2 Turbo is leverbaar met een handgeschakelde zesbak of een CVT-automaat. Zelfs All Wheel Drive is voor de versie met de compacte krachtbron voorhanden. Gebaseerd op de uitvoering 1.2T Executive is er een gelimiteerde First Edition-versie (29.795 euro) en die heeft aan boord: het genoemde JBL Premium Audiosysteem, chroomaccenten in voorbumper, zijkanten, achterklep en boven kentekenplaat en een First Edition-badge. Het klantvoordeel bedraagt 1.690 euro. De overige uitvoeringen zijn: Bi Tone Plus, Bi Tone, Premium, Executive, Dynamic en Comfort.
Vergelijking
Ten opzichte van bijvoorbeeld een Nissan Qashqai en een Renault Kadjar met 1.2-liter motor is de C-HR 1.2T (399 euro) in de private lease enkele tientjes goedkoper. Operational lease bedraagt 379 euro per maand. Genoemde concurrenten worden aangeboden voor nagenoeg dezelfde bedragen.
Conclusie
Kiezen voor een Toyota C-HR betekent rijden in een model dat zich onderscheidt door zijn uiterlijk. De zit achter het stuur is in de crossover wat hoger en dat zorgt voor een uitstekend zicht op de weg. Ook vele veiligheidsvoorzieningen maken samen met het interieurcomfort een lange rit aantrekkelijk. Dat de C-HR ook sportieve genen bezit, is een aangename bijkomstigheid. Vooral het stuurgedrag en de wegligging, ontwikkeld met het oog op de Europese automobilist, kan voor menig automobilist/leaserijder doorslaggevend zijn in zijn of haar keuze.