| Door:

Maserati Levante sportieve nieuwkomer in het SUV-segment

Maserati betreedt het SUV-segment met de fors bemeten Levante. Na de lancering van de krachtige benzineversie komt er nu ook een dieselversie bij die zeker zakelijk interessant wordt. Grappig dat het de eerste Maserati is die af-fabriek een trekhaak kan krijgen.

Een sportwagen leasen, dat doen maar weinig ondernemers. Maar een SUV is volledig geaccepteerd. Dat is dan ook meteen een belangrijke reden waarom Maserati met een dergelijk type auto komt. De nieuwe Levante moet zelfs de helft van de verkopen gaan uitmaken.

Ergonomie/Ruimte

Met een lengte van 5 meter kan iedereen zich op voorhand voorstellen dat de Maserati Levante een behoorlijke binnenruimte biedt. Voorin staan grote stoelen die prima ondersteunen. De vorm van die stoelen is bij het Sport Package overigens anders. Natuurlijk kunnen de zetels elektrisch worden versteld. De middentunnel is behoorlijk hoog en dient zo meteen als comfortabele armleuning. Zo'n voorziening zit er natuurlijk ook in de portieren. De achterbank biedt volop hoofd- en beenruimte voor minimaal twee volwassenen. Niet alleen is het meubilair met prachtig leer bekleed, datzelfde geldt voor een belangrijk deel van de portierpanelen. Ook past Maserati fraaie houtsoorten toe voor de accenten. Over de opbergruimtes zijn er geen klachten. Portierbakken, een flinke bak tussen de voorstoelen en een dashboardkastje geven genoeg mogelijkheden. Via het centrale scherm kan dat dashboardkastje overigens met een code worden afgesloten voor als de auto uit handen wordt gegeven. Ook qua bagagevolume gooit de Levante het nodige in de strijd. Achter de achterbank is voor 580 liter aan stouwruimte beschikbaar.

Infotainment

Zoals bij alle Maserati's draagt de Levante een digitaal scherm boven de middenconsole. Hierop zijn alle bekende functies te bedienen, inclusief de uitgebreide audio-installatie en het navigatiesysteem. De bediening gaat redelijk eenvoudig. Daarnaast zijn er nog tal van instelmogelijkheden van de auto. De mogelijkheden die de luchtvering biedt in verschillende rijhoogtes, die worden afzonderlijk bediend met knoppen tussen de stoelen in. Uiteraard kent de Levante ook de nodige aansluitingen voor telefoons en de mogelijkheden apparatuur via USB op te laden. De klimaatbeheersing heeft zowel traditionele knoppen die direct onder het scherm zitten als bedieningsmogelijkheden op het beeldscherm. Tot die laatste categorie behoort onder meer de stoelverwarming. Het aanpassen van de temperatuur gaat met normale knoppen. Dat is vaak eenvoudiger dan het moeten zoeken in menustructuren.

Uitvoeringen

Maserati levert de nieuwe Levante in één uitrustingsvariant, die weer kan worden uitgebreid met diverse pakketten. De uitrustingsvarianten zijn in principe voor alle motorvarianten gelijk. Zo zijn uiteraard vierwielaandrijving en luchtvering standaard. Daarnaast heeft de auto als enige in z'n segment een elektronisch limited slip differentieel. Zaken als elektrische ramen, centrale vergrendeling en elektrische stoelverstelling spreken uiteraard voor zich.

De krachtigste benzinemotor zorgt voor een prijs van 142.066 euro. Dat komt deels door een flinke heffing aan BPM waar de diesel aanzienlijk minder last van heeft. Het verschil is dan ook fors met een vanafprijs van 104.224 euro. Daar bovenop kan de Levante worden uitgerust met een sportief of comfortabel pakket, in het laatste geval zelfs met speciale bekleding van Zegna. Dan worden er accenten gelegd in hoogwaardig zijde. Daarnaast levert Maserati een aantal elektronische voorzieningen als één optiepakket (City Brake, Lane Departure Warning, 360-graden-camera, parkeersensoren), eigenlijk omdat het merk dit niet strik noodzakelijk vindt. Stel uw Maserati Levante hier zelf samen.

Vergelijking/concurrentie

Het moge duidelijk zijn dat de Maserati Levante concurreert met de andere grote, luxueuze SUV's. Denk daarbij aan de Porsche Cayenne, de Range Rover Sport en ook de modellen van Mercedes, BMW en Audi. In die vergelijking gaat het niet zo nodig om specificaties of prijzen. Wel zorgt Maserati ervoor dat de diesel beter presteert dan de vergelijkbare Porsche. Dat is natuurlijk veel meer dan een dikke vette knipoog. Het merk zal de Levante goed gaan verkopen onder de eigen klanten, die nu vaak als tweede of derde auto er een SUV van een ander premiummerk bij hebben.

Conclusie

Een goede zet van Maserati om te penetreren in de hoge SUV segment. De nieuwe Levante is tot in de kleinste details een echte Maserati met alle elementen uit de ontwerptaal die daarbij horen. De diesel is een bekende krachtbron en weet in de auto uitstekend te presteren.

Lease de Maserati Levante 5d

Maserati Levante 5d
Maserati Levante 5d lease vanaf netto bijtelling vanaf

Tags

Cookies op LeaseAutoVandaag

LeaseAutoVandaag maakt gebruik van cookies om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van de website of op de acceptatieknop te klikken geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies bij uw bezoek aan LeaseAutoVandaag.

Ik accepteer deze cookies