De Kia Optima PHEV: nog snel bestellen?
Ergonomie/Ruimte
Voorin hebben we een prima zitpositie, met goed ondersteunende stoelen die op meerdere manieren in te stellen zijn. Wel blijft de zitting altijd wat aan de korte kant, waardoor de bovenbenen soms wat steun missen. Op de achterbank kunnen we prima achter onszelf zitten, genoeg beenruimte. De hoofdruimte daarentegen is wat aan de krappe kant. Rechtop zittend met het hoofd tegen de hoofdsteun komen we toch wel een beetje hoofdruimte te kort. Als we iets onderuit gaan zitten is dat probleem opgelost. De middelste zitplaats achterin is duidelijk alleen voor kinderen, want daar is het dak plaatselijk een stuk lager. Daardoor is er op die plek voor een volwassene geen hoofdruimte.
De voorstoel schuift automatisch naar achteren bij het uitstappen en eveneens automatisch weer naar voren zodra je de deur weer dichtdoet om te gaan rijden. We weten nog niet echt in hoeverre we daar fan van zijn. Aan de ene kant is het een soort handige service, dat aangeschoven worden, maar aan de andere kant is het soms ook even wachten voor je rustig uit kunt stappen.
Het dashboard is mooi rustig vormgegeven, met knoppen op logische plaatsen. De materiaalkeuze is prima en doet weinig tot niets onder voor de concurrentie. De auto maakt een hoogwaardige indruk, zeker in het donker als de lichtdetails – ook bij de handgrepen op de portieren – naar voren komen. Jammer van de twee losse stikseltjes aan het stuur, want verder is er juist niets op de interieurafwerking aan te merken.
Van zichzelf biedt de Optima sedan met een bagageruimte van 510 liter genoeg plaats aan bagage. De keerzijde van het hybridesysteem is echter dat de hybridetechniek een groot deel van die ruimte opslokt, want bij de PHEV is er nog maar 307 liter over. Voor het dagelijkse gebruik is dat echter nog steeds voldoende. De achterbank kan bij de PHEV niet worden neergeklapt.
Infotainment
Het infotainment werkt goed, met graphics die eenvoudig maar daardoor wel duidelijk zijn. Zoeken naar bepaalde functies was er nauwelijks tot niet bij. Dankzij TomTom Live Services is de navigatie op de hoogte van actuele verkeerssituaties. Specifiek voor de Optima PHEV is het PHEV-menu, waarin alle gegevens over de hybride aandrijflijn zijn op te zoeken. Bijvoorbeeld je verbruik, actieradius, batterijniveau, maar ook praktische zaken als laadstations in de buurt.
Uitvoeringen
Het Optima-aanbod begint bij de ComfortPlusLine voor 31.970 euro. De standaarduitrusting daarvan vind je hier. Daarboven komt de DynamicLine met een vanafprijs van 34.970 euro. De ExecutiveLine is er vanaf 38.470 euro. De GT-Line heeft een vanafprijs van 42.470 euro en de sportieve Optima GT staat vanaf 53.970 euro in de showroom.
De Kia Optima PHEV is er in twee smaken, namelijk de Business DynamicLine en de Business ExecutiveLine. Die hebben beide een vanafprijs van respectievelijk 39.150 euro en 44.150 euro. De leaseprijzen voor de Kia Optima zijn eenvoudig te berekenen met onze leasevergelijker. De volledig elektrische actieradius van de Optima PHEV is 54 kilometer en de aandrijflijn levert een vermogen van 205 pk.
Vergelijk/concurrentie
Specifiek voor de PHEV-variant is de grootste concurrent duidelijk de Volkswagen Passat GTE. De Passat heeft echter een vanafprijs waarvoor ook een goed aangeklede Optima PHEV te bestellen is. De Kia biedt dus meer voor zijn geld. Qua formaat en carrosserietype kan ook de Mercedes-Benz E350e als concurrent worden gezien, maar die is een klasse hoger gepositioneerd en valt daardoor buiten de boot in dit vergelijk.
Conclusie
Zoek je veel waar voor je geld, dan moet je bij de Kia Optima zijn. Zeker als je in de markt bent voor een plug-in hybride in dit segment, is de Optima een auto om zeker serieus in overweging te nemen. Kwalitatief is alles in orde en hij is voordeliger dan de directe concurrentie. Voor bijtellingsvoordeel moet je snel zijn, maar dat is iets waar ook de concurrentie mee te maken heeft.