Mazda zet ‘3’ op nog hoger niveau
Ergonomie/ruimte
Veel aandacht van Mazda gaat uit naar de ‘veelrijders’. Het stuur, het meubilair, de zitpositie en techniek zoals een helder head-up display. G-Vectoring Control heeft na de Mazda6 ook de ‘3’ bereikt. Het varieert het motorkoppel om de belasting op de voor- en achterwielen te optimaliseren. Het draagt bij aan een nauwkeuriger en comfortabeler rijgedrag. De vier-/vijfzitter biedt bestuurder en passagiers genoeg ruimte. De bagageruimte van de Hatchback is 364 liter groot en bij de Sedan 419 liter. Er kan gespeeld worden met de leuningen van de achterbank.
Infotainment
Een extra investering betekent genieten van de geneugten van MZD Connect. Mazda’s mobiele connectiviteitssysteem biedt toegang tot sociale media. Bluetooth, SMS en navigatie, het is allemaal beschikbaar. Met de smartphone hebben inzittenden toegang tot de infotainmentdiensten van Aha. Daarmee zijn duizenden radiozenders, nieuws en audioboeken voorhanden. De Mazda3 kan ook worden uitgerust met het herziene Bose Premium surround-soundsystem. Het is lichter en verbruikt minder energie dan de voormalige versie.
Uitvoeringen
De prijslijst van de Mazda3 Hatchback opent met 21.880 euro voor de 100 pk sterke benzinemotor met handbak in S-versie. De TS is drie mille duurder. Die prijs (24.880 euro) is ook de instapprijs van de Sedan (100 pk) . Dieselen kan met de 2.2 liter in de GT-M-uitvoering met handbak vanaf 32.880 euro. Mazda levert het model in de uitrustingsniveaus S, TS, TS+ en GT-M. De nieuwe ‘3’ 2017 heeft een leaseprijs van 459 euro per maand. Dat tarief is gebaseerd op Operational Lease met een looptijd van zestig maanden en 15.000 km/jaar. Het private lease-maandtarief van de 2017 Mazda3 is 478 euro (48 mnd/10.000 km). Vraag met behulp van onze leasevergelijker handig een offerte aan.
Conclusie
De Mazda3 2017 is onderhuids verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. Die aanpak vertaalt zich vooral in een (nog) beter rijgedrag en rust in het interieur. In de auto is het comfort verbeterd. Ook als de ‘3’ zich extra inspant. Een prima auto, die echter van het koperspubliek nog niet krijgt wat hij verdient: meer acceptatie.