Leasen in comfort met de nieuwe Citroën C3
De nieuwe C3 biedt lekker zachte stoelen. Samen met de verstelmogelijkheden van stoel en stuur is een comfortabele zitpositie snel gevonden. Langere ritten zijn goed uit te houden en ook de rest van het rijcomfort draagt daaraan bij. Op de afwerking van het interieur kan niets worden aangemerkt. Citroën maakt gebruik van mooie materialen, die soms op eigenzinnige wijze worden toegepast. Hoeveel auto's beschikken bijvoorbeeld over een deels stoffen dashboard?
Op de achterbank vertoeven passagiers uitstekend. Er is geen overdaad aan beenruimte, maar met 1 meter 80 lengte zitten we prima achter 'onszelf'. Wat daarbij meehelpt, is dat de lekker zachte achterkant van de voorstoelen meegeeft als de knieën er tegenaan drukken. De hoofdruimte laat met de genoemde lengte wel wat te wensen over, zeker in een exemplaar met panoramadak . Helemaal rechtop zitten blijkt dan niet mogelijk, maar meestal zitten achterpassagiers wat onderuit en dan gaat het prima. In de bagageruimte past voor een nette 300 liter aan bagage. De achterbank kan in delen worden neergeklapt, waarna er ook nog grotere zaken in passen.
Infotainment
Het scherm laat zich goed intuïtief bedienen, heeft goede graphics en werkt snel. De menu’s zijn logisch opgebouwd, waardoor alle functies snel te vinden zijn. De enige echte aanmerking betreft het toetsenbord met de letters in alfabetische volgorde. Het is even zoeken naar het knopje voor de bediening van de ConnectedCam. Eenmaal gevonden spreekt de simpele bediening van de camera voor zich. Het knopje zit wel dicht bij de voorruit en daardoor wat ver van de voorpassagiers. Een kwestie van even naar voren leunen om de camera te bedienen. De zes luidsprekers van de audio-installatie leveren een mooie geluidskwaliteit. Een leuk detail in het navigatiesysteem betreft de hoogtemeter. Zeker in het platte Nederland heeft die niet zo veel praktisch nut, maar het is leuk om te weten hoe ver de auto boven of onder zeeniveau rijdt.
Uitvoeringen
Wat uitrustingsniveaus betreft kent de nieuwe Citroën C3 drie smaken: Live, Feel en Shine. De Live betreft het instapmodel, dat in de prijslijst staat vanaf 14.684 euro en alleen leverbaar is met de PureTech 68 benzinemotor. De Feel staat voor het ‘middenmodel’, dat een vanafprijs heeft van 16.784 euro. Vanaf dit model levert Citroën de bijzondere ConnectedCam optioneel. Het topmodel Shine start vanaf 18.584 euro. Deze laatste twee uitvoeringen zijn te combineren met alle andere motoren en transmissies.
Vergelijk/concurrentie
De Citroën C3 opereert in het compacte B-segment en daar is het druk. Van het eigen concern komt bijvoorbeeld de Peugeot 208, ook een leuk vormgegeven Fransoos, die het qua design echter over een andere boeg gooit. Een andere frivool vormgegeven concurrent komt ook uit Frankrijk en heet Renault Clio. Uit Duitsland treden Ford Fiesta, Opel Corsa en Volkswagen Polo aan, allemaal sterke spelers in het segment. Ook vanuit Korea wordt op verkopen geaasd met de Hyundai i20 en Kia Rio. Die auto's richten zich met hun specifieke ontwerp echter meer op een andere kopersgroep dan de C3.
Conclusie
Maakt de nieuwe C3 zijn comfortbeloften waar? Jazeker, die worden prima vervuld. Het zou wel eens de comfortabelste auto in zijn klasse kunnen zijn. De prijs-kwaliteitverhouding is goed. Qua uitstraling is het een leuke verschijning. De nieuwe C3 onderscheid zich met zijn uiterlijk en comfort van de concurrentie en biedt daarmee sterke argumenten om voor de vrolijke Fransoos te kiezen.