Skoda Kodiaq verwent de leaserijder
De forse carrosserie omvat een lengte van 4,697 meter en dat is slechts vier centimeter langer dan de Octavia. Daarmee positioneert Skoda de Kodiaq aan de bovenzijde van de compacte klasse. De wielbasis van 2,791 meter is de basis voor veel interieurruimte. Op de eerste en tweede zitrij biedt de auto volop zitcomfort. Op de optionele derde zitrij is er vooral voor kinderen zitgenot. Het meubilair is geheel in lijn met wat we van Skoda kennen: het is keurig gestyled en biedt voldoende steun. Als er veel bagage mee moet, is de ruimte aan de achterzijde toereikend met een inhoud die varieert van 720 tot 2.065 liter. Een aanhanger (TDI/DSG/4x4) mag 2,5 ton wegen. Ook voor caravan of vervoer voor het werk leent de Kodiaq zich. De hoge zit zorgt voor veel overzicht en draagt bij aan een veilig gevoel.
Motoren
Skoda levert de Kodiaq met een keuze uit vijf motoren, twee TDI’s en drie TSI’s. Tijdens de kennismaking kozen we voor de Kodiaq met 150 pk en 180 pk TSI-benzinemotor. De besturing is wat aan de lichte kant, maar verder lof voor de techniek en de wegligging. De 1.4 liter (150 pk) heeft voldoende in zijn mars en kan in ons vlakke land ongetwijfeld goed uit de voeten. De automaat anticipeert perfect op het gas- en rempedaal. Uiteraard heeft de 2.0 liter 180 pk meer bij te zetten met zijn 320 Nm aan trekkracht. De 1.4 liter is in onze contreien, mits de auto niet als trek- en/of werkpaard wordt ingezet, alleszins toereikend. De 2.0 liter TDI-diesels hebben een vermogen van 150 en 190 pk. Laatstgenoemde sprint in 8,6 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. In verbruik is de Kodiaq zuinig. Alle motoren hebben onder meer een stop/start-systeem en energieterugwinning. Er zijn drie uitrustingsniveaus en de optielijst laat weinig te wensen over.
Concurrentie
Uiteraard gaat de Kodiaq de strijd aan met segmentgenoten zoals Nissan Qashqai, Peugeot 3008 en concerngenoten Volkswagen Tiguan en Seat Ateca. Al zijn de drie laatstgenoemde SUV’s iets compacter. Vergelijken is vooralsnog moeilijk. De Skoda-importeur in ons land heeft wat extra tijd nodig voor het bepalen van de prijzen, zowel de showroom- als de leaseprijzen. Die zijn nog niet bekend en volgen op korte termijn. Maar een richtprijs van dertig mille en wellicht zelfs wat scherper ligt in de lijn van de verwachting. Houd LeaseAutoVandaag en onze leasevergelijker in de gaten.
Conclusie
De kwaliteit van Skoda is degelijk. Het uiterlijk zorgt wellicht niet voor verbaasde blikken, maar in de praktijk is het een verrassend ruime en goed sturende auto. Geheel in de Skoda-traditie: ‘value for money’.