Fiat maakt comeback met nieuwe Tipo
Ergonomie/Ruimte
Zowel wat betreft het rijden als het zitcomfort scoort de Tipo goed. De motor levert voldoende kracht en is gekoppeld aan een fijne versnellingsbak. Op hogere snelheden laat de motor wel meer van zich horen. De stoelen zouden misschien iets meer zijdelingse steun mogen bieden, maar verder is het zitcomfort dik in orde. In het interieur zijn vooral harde materialen te vinden, maar alles is mooi en goed afgewerkt. Op de achterbank is de beenruimte niet de beste in deze klasse, maar het kan er desondanks prima mee door. De benen komen niet tegen de voorstoel en ook de hoofd- en schouderruimte is in orde. Hier zit het wel goed.
Door een vrij kleine achterruit in combinatie met de dikke C-stijlen biedt de Tipo een wat matig zicht naar achteren. De bagageruimte van de hatchback meet een nette 440 liter. Door de achterbank neer te klappen wordt dat vergroot tot 1.650 liter.
Infotainment
Bij de standaarduitvoering Pop bestaat het infotainment slechts uit een 3,5-inch informatiedisplay en een Uconnect-radio met 3,5-inch scherm en AUX-, USB- en 12V-aansluiting. Bij het uitrustingsniveau PopStar wordt het Uconnect-scherm naar 5-inch vergroot en zijn ook Bluetooth-verbinding en Uconnect Live beschikbaar. Bij de uitrustingsniveaus daarboven, waaronder de geteste Business Lusso, groeit het scherm verder door naar 7-inch en dan wordt ook TomTom-navigatie geïnstalleerd. Die navigatie is voorzien van 3D-kaarten.
Uitvoeringen
Het instapmodel van de Tipo is de Pop-uitvoering, die als hatchback een vanafprijs heeft van 19.995 euro. Standaard heeft die een 1.4 16V 95 met handgeschakelde zesversnellingsbak. Aan standaarduitrusting zijn er onder andere 15-inch stalen velgen met wieldoppen, verwarmbare buitenspiegels en het genoemde infotainment. Om te voorkomen dat de auto onbedoeld achteruit rolt bij wegrijden op een helling is er standaard Hill Hold. Verder is er aan standaard veiligheidssystemen alleen ESC aanwezig.
Boven de Pop staat het model PopStar, dat onder andere standaard lichtmetalen velgen, cruise control en een uitgebreider Uconnect-radiosysteem met zich meebrengt. Deze uitvoering kent een vanafprijs van 21.495 euro. Het topmodel wat betreft de gewone uitvoeringen wordt gevormd door de Lounge, die de standaarduitrusting verder uitbreidt met onder andere automatische airco en een nog weer iets verder uitgebreid radiosysteem.
Meer gericht op de zakelijke rijder zijn de Business-modellen, die als het ware ‘naast’ de Lounge gepositioneerd zijn. Vergelijkbaar met de Lounge is de Business-uitvoering en daarboven is tot slot nog de Business Lusso te vinden. Die maakt de standaarduitrusting compleet met onder meer lederen bekleding, getinte ramen en een volledig infotainmentsysteem.
Vanaf deze maand is de Tipo leverbaar in Nederland. De stationwagon volgt eind februari/begin maart.
Vergelijk/concurrentie
Fiat ziet de Tipo dan wel niet als directe opvolger van de Bravo, dat is de auto in feite wel. De Tipo opereert aan de onderkant van het C-segment en vindt daar vooral de Skoda Rapid Spaceback, Hyundai i30, Kia Cee’d, Toyota Auris en Peugeot 308 op zijn pad. Sommige van die concurrenten bieden voor hetzelfde bedrag misschien iets meer auto, maar over het algemeen zijn de auto's goed aan elkaar gewaagd.
Conclusie
De concurrentie mag voor hetzelfde geld misschien iets meer bieden, Fiat zet daar met de Tipo een goed gelijnde en praktische auto tegenover. De Tipo verdient zeker een plekje op de shortlist van wie een auto zoekt in het segment. Met de Tipo laat Fiat zien dat Italiaanse no-nonsense inderdaad stijlvol kan zijn, zoals de promotietekst luidt.
Lease de Fiat Tipo Hatchback 5d
|