Leasevergelijk: Citroën Grand C4 Picasso versus Opel Zafira versus Renault Grand Scénic
Uitrusting
De standaarduitrusting van de drie ruimtewagens verschilt in samenstelling. Een overeenkomst is wel dat alle drie zijn voorzien van cruise control, traction control en (extra) getint glas. Ook airconditioning is uiteraard bij alle drie aanwezig, maar alleen bij de Citroën is er standaard Automatic Climate Control. Daar staat tegenover dat de Citroën als enige van de drie geen standaard in hoogte verstelbaar stuur heeft. Comfort in de vorm van een armsteun voorin is alleen bij de Opel standaard te vinden. Ook is de Opel de enige met standaard navigatiesysteem. De Fransozen slaan terug met standaard elektrische en verwarmde zijspiegels. Samen met de Citroën heeft de Opel standaard een regensensor voor de ruitenwissers. Tot slot biedt de Opel als enige van dit trio standaard lichtmetalen velgen, dakdragers en parkeerhulp voor en achter. Daarmee biedt de Opel de meest uitgebreide standaarduitrusting, waar de Fransen gelijk met elkaar op gaan.
De optielijsten van de Citroën en Opel zijn duidelijk langer dan die van de Renault. Op die optielijst staan bij Zafira en Grand Scénic twee extra zitplaatsen, waarmee een derde zitrij ontstaat. De Grand C4 Picasso is als enige altijd een zevenzitter. De Opel biedt met 710 liter de grootste bagageruimte, de Citroën volgt met 645 tot 704, afhankelijk van de positie van de verschuifbare achterbank. Met 596 liter biedt de Renault de kleinste bagageruimte. De genoemde liters zijn zonder de optionele derde zitrij of met de derde zitrij ingeklapt.
Motoren
Bij Citroën wordt de instapper aangedreven door een 1.2 PureTech benzinemotor met 131 pk, een nieuwe motor voor deze auto. Die is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een zestrapsautomaat. Het officiële verbruik is 5,0 l/100 km. De sprint naar de 100 km/h is in precies tien seconden afgerond en de topsnelheid ligt op 196 km/h. Het aanbod op diesel begint bij 1.6 BlueHDi met 120 pk en vergelijkbare prestaties. Ook deze motor is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en is er optioneel met zestrapsautomaat. De sterkste benzineversie is de 1.6 THP met 165 pk, gekoppeld aan een zestrapsautomaat. Sterkere dieselmotoren zijn er niet.
Het instapmodel van de Zafira krijgt zijn kracht van de 120 pk sterke 1.4T benzinemotor, die bij het instapmodel alleen is te bestellen met een handgeschakelde transmissie met zes verzetten. Met deze motor bereikt de auto in 11 seconden de 100 km/h en gaat hij door tot 192 km/h. Het officiële verbruik is 6,2 l/100km. De dieselrijder stapt in met een 1.6 CDTI met 135 pk, die dezelfde prestaties neerzet. Wel is het officiële verbruik gunstiger met 4,5 liter per 100 km. Ook de diesel is standaard aan een handbak met zes versnellingen gekoppeld. De dieselmotor is er ook met 170 pk en een automaat. De sterkste motor loopt op benzine en levert als 1.6 T een vermogen van 200 pk. Versies op gas zijn er ook.
Met een vermogen van 116 pk is de instapper 1.2 TCe van de Grand Scénic het minst krachtig, wat in verhouding staat met de prestaties. Van nul naar honderd in 12 seconden en een topsnelheid van 183 km/h. Het officiële verbruik is 6,1 l/100km. Net als de andere auto’s is ook de Renault standaard voorzien van een handgeschakelde zesbak. De sterkste benzineversie levert 131 pk en zit daarmee qua prestaties op het niveau van de andere instapmodellen. Het dieselaanbod loopt van de 1.5 dCi met 110 pk en zeventrapsautomaat tot de 1.6 dCi met 160 pk en dezelfde transmissie. Ook bij deze uitvoeringen zijn de prestaties vergelijkbaar met die van de andere auto’s in dit vergelijk. De Renault biedt ook versies met mild hybridtechnologie.
Prijzen
De Opel mag dan de meeste standaarduitrusting hebben, hij heeft ook de hoogste vanafprijs. Die bedraagt 30.190 euro voor de Zafira Business+. De Citroën Grand C4 Picasso is er vanaf 29.250 euro voor het uitrustingsniveau Life. De Renault is het voordeligst, met een vanafprijs van 27.560 euro voor het instapmodel dat ook hier Life heet. De prijzen op de optielijsten zijn vergelijkbaar, maar over het algemeen is de Opel ook daar net iets duurder, gevolgd door de Citroën.
Met een vanafprijs van 380 euro per maand is de Renault ook in de lease het voordeligst, op de voet gevolgd door de Citroën die er is vanaf 382 euro per maand. De Opel neemt met een maandelijkse vanafprijs van 442 euro enige afstand.
Als we kijken naar de leaseservices van de merken zelf, dan is de Citroën er in de private lease vanaf 429 euro per maand. Via Opels private lease is de Zafira er vanaf 439 euro per maand. Renault biedt wel zelf private leasediensten aan, maar niet voor de Scénic. Stel de Citroën Grand C4 Picasso, Opel Zafira en Renault Grand Scénic volledig naar wens samen in de leasevergelijker en vergelijk de tarieven.
Conclusie
De Opel is standaard duidelijk rijker uitgerust dan de Fransozen, maar zet daar ook een hogere vanafprijs tegenover. Dat is de afweging die gemaakt moet worden. De twee Fransozen gaan in prijs en uitrusting gelijk met elkaar op, waarbij de Renault iets voordeliger is. Als we naar de prestaties kijken, is de Opel net zo sterk als de Citroën, maar ook onzuiniger. De Renault is het minst krachtig en in verhouding tot de prestaties het minst zuinig, maar is er als enige ook als mild hybrid. Kijkend naar de instapmodellen, dan zal het verschil in prestaties tussen de auto’s in de dagelijkse praktijk niet tot nauwelijks merkbaar zijn. Als MPV biedt de Opel de meeste ruimte, op de voet gevolgd door de Citroën. De Renault biedt de minste ruimte voor bagage, maar zet daar een lagere prijs en een minder MPV-achtige vormgeving tegenover. Ook dat zijn argumenten om een auto wel of niet te laten staan.
Lease de Renault Grand Scénic 5d
|