Range Rover Evoque Convertible vult smakelijke niche
Ergonomie/Ruimte
De Range Rover Evoque Coupé is van nature al niet de aller ruimste of de meest praktische SUV, de Convertible voegt daar ook nog eens een brievenbusopening voor de bagageruimte aan toe. Maar zou het de kopersgroep interesseren? Waarschijnlijk niet. Je kunt je shopping bags ook op de achterbank kwijt, waar het overigens voor volwassenen ook nog best uit te houden is. Het windscherm is opvouwbaar en kan worden opgeborgen in de bagageruimte. Wel zo praktisch.
Infotainment
Met de subtiele facelift van de Range Rover Evoque profiteert de Convertible ook van de laatste generatie infotainment. Het resultaat: minder knoppen, meer functionaliteit, meer snelheid en online verkeersinformatie. Standaard monteert Land Rover een 10.2-inch touchscreen en het uitgebreide InControl Touch Pro-systeem met twee USB-aansluitingen, een AUX-aansluiting en tien speakers met subwoofer. Spraakbesturing moet de Convertible missen. Ondanks dat is de bediening veelzijdig want de audio-functies zijn ook aan het stuur te bedienen en het invoeren van een bestemming van de navigatie – standaard op de duurste uitvoering - kan ook gewoon direct op straatnaam. Je kunt het systeem nog wel upgraden met Meridian audio-speakers en een DAB+-tuner.
Uitvoeringen
Land Rover beperkt het gamma van de Evoque Convertible tot twee uitrustingsniveaus: SE Dynamic en HSE Dynamic, in combinatie met een 2.0-liter dieselmotor (150 pk of 180 pk) of de 2.0-liter turbobenzinemotor (240 pk). Prijzen beginnen bij 70.740 euro en de HSE Dynamic staat vanaf 77.140 euro voor de deur, maar biedt dan ook meer: 19-inch wielen, xenonverlichting, grootlichtassistent en bijvoorbeeld een achteruitrijcamera.
Vergelijking/concurrentie
Waar de Range Rover Evoque nog wel concurrenten heeft zoals de Audi Q5 of Mercedes-Benz GLC, is er voor de Evoque Convertible eigenlijk geen concurrent te bedenken. Je kiest voor de luchtige Evoque omdat je bijvoorbeeld al een Evoque hebt gehad, iets nieuws wilt proberen of omdat een MINI Convertible – ook zo’n luxeproduct waar klanten graag voor betalen – te laag of te klein is. In feite hebben de Britten het rijk alleen en hoeven ze alleen maar je te verleiden tot een proefrit…
Conclusie
Nu de Evoque over zijn hoogtepunt heen is, staat het model opnieuw in de belangstelling als Evoque Convertible. Hoewel dat nieuwe model niet voor grote drukte bij de dealer gaat zorgen, ligt dat niet aan de auto maar meer aan de (lease)prijs. De Range Rover Evoque Convertible is een uniek aanbod in het hoge segment van de leasemarkt en daar is altijd vraag naar.