Nissan Note ruimer dan ooit
Uitvoering: Nissan Note 1.2 Connect Edition Lengte: 410 cm Breedte: 170 cm Hoogte: 153 cm Wielbasis: 260 cm Gewicht: 1.036 kg Inhoud bagageruimte: 325-1.084 liter Motorinhoud: 1.198 cc Brandstof: euro95 Vermogen: 80 pk / 6.000 tpm Koppel: 110 Nm / 4.000 tpm Aandrijving: voor Acceleratie 0-100: 13,7 sec Topsnelheid: 168 km/u Verbruik: 4,7 l/100 km CO2 uitstoot: 109 g/km Prijs vanaf: � 13.490 Prijs gereden versie: � 17.390 Bijtelling: 25 % Garantie: 2 jaar
Om met de deur in huis te vallen: tot de vele sterke punten van de nieuwe Note rekenen we deze motor niet. Hij maakt de typerende herrie van een driecilinder, erg rauw, en de prestaties stemmen ook niet vrolijk. De 1,2-liter vormt het zoveelste bewijs dat driepittertjes eigenlijk alleen fijn zijn als ze van een (turbo)compressor zijn voorzien.
Nissan weet dat ook wel en biedt derhalve deze zelfde krachtbron, dan met de betiteling DIG-S, aan mét compressor. Dat is meteen heel andere koek, want in plaats van de te magere 80 pk – en 110 Nm aan koppel – komen er dan een voedzame 98 pk uit en stijgt het maximumkoppel naar 142 Nm. In de nieuwe Note is die wel al te bestellen, maar pas volgend jaar leverbaar, maar we kennen de DIG-S uit de Micra en daarin bevalt hij heel goed.
Even wachten
Het juiste advies lijkt dan ook: even wachten op die krachtigere versie, maar dan zit er weer een addertje onder het gras: Nissan maakt de oude fout de sterkere, maar ook zuinigere en schonere (in plaats van 109 gkm CO2-uitstoot een nettere 99 gkm en daardoor dus ook 20% bijtelling) DIG-S niet in de instapversie Visia te leveren, maar alleen in minimaal de uitvoering Acenta. Dat brengt dan het prijskaartje naar € 16.740, waar de vanafprijs van de Visia € 13.490 bedraagt. De 1,2 Acenta is er vanaf € 14.990, dus de kale meerprijs van de DIG-S komt op 1.750 euro. Gezeur, misschien, omdat instapversies zelden worden verkocht, maar tóch.
Snufjes
Verder weinig klagen. De Note is er vooral optisch op vooruitgegaan, maar kan ook voorzien worden van allerlei snufjes die doorgaans alleen in omvangrijker automobielen TRUNCATE news_itemsTRUNCATE news_itemsworden aangeboden. De ontwerpers van Nissan hebben wat afstand genomen van het mini-MPV-karakter waardoor de Note er meer als een hatchback uitziet. Mikpunt is duidelijk de Ford Fiesta (ook met een driepitter trouwens, waarvan de turboloze versie wat beter te pruimen is dan hier) en dat lijkt wat hoog gegrepen, ook prijstechnisch.
Enorme ruimte
Maar de Note ziet er nu beslist aantrekkelijker uit, al hadden bijvoorbeeld die achterlichtpartijen van de vorige ook wel iets. Sterk punt is de enorme ruimte die de Note bij zijn compacte buitenmaten biedt. Vooral achterin is dat echt opmerkelijk en bovendien is de achterbank in lengterichting verschuifbaar (helaas alleen in de duurste versie Tekna, die ook en dubbele bodem in de bagageruimte heeft met de dure naam ‘Karakuriboard’ – kan je de blits mee maken op partijtjes: míjn auto heeft een Karakuriboard). Dat levert met de achterbank in de zitstand een laadvolume van 325 tot 440 liter op, maar gaat het meubel plat, dan komen we tot een zeer indrukwekkende 1.084 liter. Kan je bijmuizen als verhuizer.
‘Pianolak’
Is het achterin erg ruim, voorin is het evenmin benepen en behoorlijk comfortabel. Hoewel het natuurlijk wel allemaal kunststof ís, komen de toegepaste materialen niet ‘plastiekerig’ over, met een middenconsole van het glimmende spul dat autofabrikanten zo graag ‘pianolak’ noemen. Het is allemaal goed overzichtelijk en knoppen en hendels zitten op logische plekken. De Ecostand krijgt daarentegen een plekje op de middentunnel.
Schakel je hem in dan presteert de driepitter nog wat minder, maar moet ook het brandstofverbruik dalen, al is dat nauwelijks via de verbruiksmeter vast te stellen. In de ecostand straalt de koepel van het instrumentarium een mooi blauw licht uit. Gedurende de testperiode noteerden we een verbruik van in totaal 6,1 l/100 km, met een overdosis aan stadsritten, die we voornamelijk in de ecostand aflegden.
Stop/start
Stop/start is standaard in alle uitvoeringen van de nieuwe Note. Het is een alert systeem, dat de motor weer aanzet als je maar naar het koppelingspedaal wíjst. Met een knop op het dashboard kan het ook worden uitgeschakeld, hetgeen ook gebeurt bij heftig gebruik van de airconditioning. Die is van het soort dat die naam echt verdient, want thermostatisch geregeld. Dat hoort bij de Connect Edition-uitvoering die we meekregen en die omvat ook 15 inch lichtmetalen wielen, lichtautomaat, regensensor en het NissanConnect navigatiesysteem waar het zijn naam aan ontleent.
Around View Monitor
Verdere hadden we de opties Family Pack (en aantal comfortverhogende gadgets) en het Nissan Safety Shield + Around View Monitor aan boord. Die laatste geeft niet alleen het beeld van de achteruitrijcamera op het centrale display, maar ook een 360º overzicht uit vogelperspectief, hetgeen het inparkeren bijvoorbeeld kan vergemakkelijken. Ook geeft het een veilig beeld wat voor verkeer er achter de auto plaatsvindt, wanneer je bijvoorbeeld achteruit uitparkeert of een inrit verlaat. Dat valt dan onder het Safety Shield, dat ook waarschuwt bij verlaten van een rijbaan en de dode hoeken in de smiezen houdt. Sterkste punt ervan is dat je het kunt uitschakelen.
Veel opbergmogelijkheden
Verder biedt het interieur prettig veel mogelijkheden om kleine spullen op te bergen, ook onder de (net niet genoeg verstelbare) stuurkolom bijvoorbeeld, en is er een dubbel dashboardkastje. Het comfort wordt verder gediend door een niet al te harde vering, waarbij het stuurgedrag niet nadelig wordt beïnvloed. Overhellen in bochten doet de Note gelukkig ook niet te veel en het onderstuur blijft binnen zeer aanvaardbare grenzen.
Dat geldt voor de complete nieuwe Nissan Note: allemaal zeer aanvaardbaar en met als enig onmiskenbaar minpunt de prestaties en het akoestische misbaar van de driecilinder. Vooral daarom is de 1.2 DIG-S sterk aan te bevelen. Verder is er op het comfort niets aan te merken en de ruimte is weldadig.
Nissan heeft de mini-MPV Note een lesje beschaving gegeven. Vooral ruimte en comfort staan op een voor dit formaat auto op een zeer hoog niveau. De 1,2 liter driecilinder bevalt minder en de 1.2 DIG-S daarvan valt dan ook aan te bevelen.