VW Golf heeft ook zakelijk gezicht
Infotainment
Infotainment in de Golf voldoet aan de meest hoge eisen. Het optionele digitale display achter het stuur kennen we uit de Audi’s en Bentleys. Het versterkt het hoogwaardigheidsgevoel, dat Volkswagen in alle facetten nastreeft. Zeker zo spectaculair is het infotainmentsysteem Discover Pro in de middenconsole. Het 9.2-inch digitale scherm is de ingang naar een groot aantal functies. Swipen (‘nee, we zitten geen vliegen te vangen’) is mogelijk om verschillende keuzeschermen te activeren. In no-time vindt het systeem een bestemming in het navigatiecluster en ook WiFi en Apple Carplay zijn met vele andere diensten razendsnel binnen handbereik.
Uitvoeringen
Volkswagen levert de Golf al geruime tijd als Trendline, Comfortline en Highline. Daarin komt geen verandering. Sterker nog, de uitvoeringen zijn verfijnd en verrijkt. Zo heeft de Trendline standaard LED-achterlichten, Bluetooth-telefoonvoorbereiding, vermoeidheidsherkenning en Radio Composition Color met een 16,5 centimeter (in plaats van 14,7) scherm. De Comfortline wint aan veiligheid met de voorzieningen Front Assist, City Emergency Braking en een multifunctioneel stuurwiel. De Highline heeft onder meer het Active Info Display achter het stuur toebedeeld gekregen. Prijzen - dat geldt ook voor de leaseprijzen - zijn nog niet bekend, maar de topversies worden niet veel duurder, liet een woordvoerder zich ontvallen.
Motoren
De Duitsers hebben ook de motorisering tegen het licht gehouden. De 1.0 TSI neemt de plaats in van de 1.2-liter benzinemotor. Nieuw in de lijn is de 1.5 liter TSI. Die moet de 1.4-liter doen vergeten en is er in twee versies 130 en 150 pk. Met laatstgenoemde sterkte reden we. Een prima versie om van dag tot dag een zakelijke reis of een trip te maken. De sterkere uitvoeringen zoals de GTI (230 pk) en de R (310 pk) hebben 10 pk aan kracht gewonnen. De GTI Performance (245 pk) zelfs 15 pk. Voor de duurzaamheidsfreaks is er een elektrische Golf en die heeft een actieradius, volgens Volkswagen, van zo’n 300 kilometer.
Conclusie
Volkswagen heeft de Golf verfijnd en verrijkt. Daarmee blijft het model een vooraanstaande speler in het segment, dat hij al vele jaren domineert. Vooral de bestuurder en zijn passagiers zullen zich extra vermaken in de Golf. Niet met de strakkere bumpers, de dynamische achterlichten en de toegenomen LED-techniek aan de buitenzijde, maar vooral met het digitale beeld achter het stuurwiel en met het fijne ook optisch mooie infotainmentsysteem. Daarbij maakt WiFi alles nog eens extra leuk voor uw gasten aan boord.