Skoda Fabia krijgt 1.0-liter driecilinder
Skoda breidt het motorenaanbod van de Fabia uit met een 1.0 TSI-turbobenzinemotor, ter vervanging van de huidige 1.2-liter. De 1.0-liter komt in twee versies in de prijslijst te staan: met 95 pk en met 110 pk. Die eerste wordt standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, de tweede aan een handgeschakelde zesbak. De 100 pk-versie kan optioneel worden voorzien van een zeventrapsautomaat. De nieuwe motor is leverbaar voor zowel de ‘gewone’ Fabia als de Fabia Combi.
Betere prestaties
Het motorenaanbod mag met de nieuwe 1.0-liter dan naar beneden worden uitgebreid, de Fabia wordt er wel iets sneller van. Op de tussenacceleratie van 80 km/h naar 120 km/h scheelt het maar liefst ruim vier seconden. De sprint naar de 100 km/h wordt nu afgerond in 10,6 (95 pk) tot 9,5 seconden (110 pk). De topsnelheid stijgt fractioneel. Naast deze prestaties brengt de nieuwe motor volgens Skoda ook een sportief geluid met zich mee.
Lager verbruik
Het verbruik daarentegen wordt met de nieuwe motor juist minder, met 6% volgens de officiële opgave van 4,6 l/100 km (95 pk). Dit dankzij nieuwe technieken ten opzichte van de uitgaande 1.2-liter. Ook is de 1.0-liter tien kilo lichter ten opzichte van de 1.2-liter. Ook de CO2-uitstoot is afgenomen in vergelijking met de uitgaande motor. Die bedraagt nu 99 g/km (95 pk).
Meer rijassistentie
Met de komst van de driecilindermotor wordt het aanbod aan rijhulpsystemen ook iets uitgebreid. Zo is de Fabia nu ook voorzien van adaptieve cruise control.