Nieuwe Volvo XC60 biedt meer dan een goed voorkomen
Zelf rijden
Maar wellicht is het toch prettiger om achter het stuur plaats te nemen. De nieuwe XC60 wint door de toepassing van het Scalable Product Architecture-platform (SPA) aan wegligging en rijcomfort. Na de broertjes uit de 90-serie is het de vierde Volvo die er mee wordt bedeeld. Met SPA worden voelbaar kwaliteitsstappen gezet. Het stuurgedrag is direct en zowel op de snelweg, in de stad en zelfs op kronkelige bergweggetjes is het genieten achter het stuur van de XC60. De kennismaking betrof de T6 AWD en de D5 AWD, allebei standaard voorzien van Geartronic automatische transmissie. Daarbij moet vermeld worden dat de T6-benzineversie net wat vlotter reageert op het gaspedaal.
Veilig
Volvo staat bekend om zijn veiligheidsvoorzieningen. In thuisland Zweden noemen ze de nieuwe XC60 zelfs een van de veiligste auto’s op het moment. Dat is een kwalificatie die strookt met de vele voorzieningen, die het model aan boord heeft. Goed voorbeeld daarvan is City Safety met Full Auto Brake. Het maakt gebruik van een camera en radartechnologie en helpt een aanrijding voorkomen of de gevolgen er van te beperken. Mocht automatisch remmen niet toereikend zijn dan zorgt Steering Support dat er om het obstakel heen wordt gestuurd. Ook het binnen de lijnen sturen, wie doorkruist de belijning niet eens na een lange werkdag, is een voorbeeld van de hoogwaardige veiligheidsvoorzieningen in de XC60. De auto wordt heel nadrukkelijk binnen de strepen op de weg gehouden. Een opstap naar autonoom rijden. Dat is ook het optionele Pilot-Assist: semi-autonoom rijden met de XC60 tot 130 km/u. Niet te vroeg juichen, vooralsnog gewoon de handen aan het stuur houden.
Connectiviteit
Voor een comfortabel verblijf in de XC60 levert Volvo de XC60 met zaken als Electronic Climate Control met vier gescheiden klimaatzones. Ook paraat zijn het sleutelloos starten, een kwestie van een knop op het middenconsole beroeren, en Volvo Sensus Connect. Dat kennen we van de 90-serie. Het 9-inch touchscreen biedt toegang tot de meest uiteenlopende voertuiginstellingen, van onderstel en telefoon tot navigatie.
Zakelijk
Volvo weet dat tweederde van de XC60’s zakelijk worden gereden. Het heeft daarom à la minute leasetarieven paraat: vanaf 729 euro op basis van 15.000 kilometer per jaar en zestig maanden looptijd. Ook anticipeert Volvo met een Business Pack Connect en een Business Pack Connect Plus op de wensen van de zakelijke rijder. De pakketten omvatten onder meer Sensus Navigatie met gratis EU-kaartupdates, smartphone integratie en een 12,3-inch digitaal instrumentarium. Het pakket is er vanaf 995 euro. Voor automobilisten die vaak lange ritten maken, zijn er voor 1.300 euro speciale comfortstoelen en zelfs een verwarmbaar ruitenwissersysteem.
Vooralsnog brengt Volvo de sterkste versies van de XC60 op de markt. De instapprijs bedraagt 58.995 euro voor de 254 pk sterke T5 benzinemotor met voorwielaandrijving. Verder bestaat het aanbod uit vierwielaangedreven versies, zowel benzine als diesel. Vanzelfsprekend maakt de bijtellingsvriendelijke hybrideversie T8 deel uit van de eerste shift (vanaf 68.195 euro). Later volgen wellicht iets minder krachtige uitvoeringen van de XC60 met voorwielaandrijving.
Conclusie
Volvo heeft met de XC60 een kwaliteitsslag gemaakt een die ongetwijfeld zijn weg vindt naar automobilisten die veel waarde hechten aan comfort en gebruiksgemak en dat in een aansprekend model.