Citroën Grand C4 Picasso Business: voor zaak en gezin
Aan het ruimtelijke gevoel voorin is niets veranderd. Dankzij de dunne A-stijlen wordt het uitzicht naar buiten zo min mogelijk belemmerd. Samen met de in het dak doorlopende voorruit ontstaat er nog altijd een heel ruimtelijk gevoel voorin de C4 Picasso. Het is duidelijk dat Citroën bij de ontwikkeling van de auto aan gezinnen denkt: naast de achteruitkijkspiegel zit af-fabriek een extra spiegeltje om het kroost op de achterbank mee in de gaten te houden. Over de binnenspiegel gesproken: die biedt een relatief beperkt zicht. Passagiers bleken een handgreep aan het dak boven het voorportier te missen.
Als bestuurder zit men ver van de voorkant van de auto. Voor je strekt het dashboard zich uit en aan de ‘horizon’ moet de motorkap nog beginnen. Die motorkap is vanaf de bestuurdersstoel niet zichtbaar. Dat maakt het bij parkeren lastig om de positie van de neus in te schatten, maar daarvoor bieden de parkeersensoren uitkomst.
De auto mag dan op gezinnen zijn gericht, ook een volwassene heeft achterin voldoende ruimte. In de breedte is er dan weinig marge, maar aan hoofdruimte geen gebrek. De hoofdsteunen zijn wel wat aan de lage kant. Handig zijn de klaptafeltjes met lampje aan de rugleuning van de voorstoelen. In slechts enkele handelingen is de derde zitrij in de Grand omhoog gezet of juist weer ingeklapt. Men hoeft bij vertrek dus geen extra tijd voor de ombouw in te plannen. Die derde zitrij is nog altijd vooral voor kinderen, vooral vanwege het gebrek aan beenruimte. De hoofdruimte houdt voor een volwassene ook niet over, maar een kort ritje is in iets gebukte houding nog wel uit te houden. In de breedte biedt de derde zitrij wel genoeg ruimte. De bagageruimte meet 645 liter met de achterbank in de achterste stand en 704 liter met de achterbank naar voren geschoven.
Nieuwe motor
De PureTech 130, nieuw leverbaar sinds de facelift, weet de auto vlot van zijn plek te krijgen. De afstemming van de auto is volledig gericht op comfort, zodat alle gezinsleden een prettige reis ervaren. Korte oneffenheden worden wel vrij goed doorgegeven, maar langere worden netjes weggewerkt. De comfortabele afstelling is ook terug te merken in het karakter van de automaat. Die schakelt rustig naar de volgende versnelling, maar kan toch ook snel terugschakelen zodra om een (vlotte) acceleratie wordt gevraagd.
Uit de C3
Het met de facelift vernieuwde infotainment kennen we ook uit onder andere de nieuwe C3. Het systeem werkt snel en goed. Ook de vormgeving kan er zeker mee door. Een fijn verschil met het systeem in de C3 is dat het toetsenbord in de Picasso niet in alfabetische volgorde is weergegeven.
Instappen met de Start
De prijzen van de Grand C4 Picasso beginnen bij 27.950 euro voor het uitrustingsniveau Start. Die is standaard uitgerust met onder meer een panoramische voorruit met verstelbare zonnekleppen, met leder bekleed stuurwiel, 7-inch touchscreen met aansluiting voor Bluetooth, USB en AUX, cruise control, Hill Start Assist en Coffee Break Alert. Onder de motorkap is de PureTech 130 te vinden.
Business
Ook aan de zakelijke rijder wordt gedacht en wel met de zakelijke Business-uitvoering. Deze staat in de prijslijst vanaf 29.650 euro. De standaarduitrusting wordt dan uitgebreid met onder andere 16-inch lichtmetalen velgen, Keyless Start en Entry, parkeersensoren achter, achterlichten met 3D-effect, automatische airco met twee zones en een 12-inch HD-display met Mirror Screen-infotainmentsysteem, navigatie en spraakbediening.
Lease
De leaseprijzen van de Citroën Grand C4 Piacasso beginnen bij 375 euro per maand. De Business kan vanaf 401 euro per maand worden gereden. Alle uitvoeringen en tarieven zijn eenvoudig te bekijken en vergelijken in de leasevergelijker.
Conclusie
Na de welkome toevoeging van de PureTech 130 en de verschillende verbeteringen die Citroën heeft doorgevoerd, kan de Citroën (Grand) C4 Picasso weer volop mee met de concurrentie. De auto is onveranderd geschikt voor het hele gezin, terwijl de auto ook prima dienst kan doen als zakelijk vervoer.