Grote Renault Koleos maakt SUV-aanbod compleet
Het ongekende succes van de Captur zet Renault verder in de hogere segment. Met de komst van de nieuwe Koleos is na de Kadjar het aanbod in dit segment compleet.
Buitenkant
De naam Koleos was bij Renault al in gebruik voor een grote SUV, vandaar dat er nu officieel gesproken wordt over de Koleos 2. Een belangrijk, nieuw model omdat de belangstelling voor dit soort auto's over de hele wereld nog steeds groeit. De nieuwe Koleos was in een aantal landen al enige tijd verkrijgbaar, waaronder China. Daar wordt de auto zelfs voor de lokale markt geproduceerd. Maar nu is Europa aan de beurt.
Voor wat betreft de uitstraling past de grote Koleos helemaal in de lijn van de meest actuele modellen binnen het aanbod. De grille is groot en voorzien van een fors logo. De C-vormige dagrijverlichting treedt buiten de koplampen zoals bij de Talisman en Mégane. Daar sluit ook de topversie op aan, de Initiale Paris. Die is aan de buitenkant direct te herkennen aan de specifieke lichtmetalen wielen. Bovendien kan de Koleos Initiale Paris uiteraard in de bijzondere lakkleur Noir Amethist (diep donkerpaars).
Gebaande weg
De basis van de Koleos komt uit dezelfde familie als de Talisman en Espace en niet te vergeten de Nissan X-trail. De auto meet 4,67 meter in lengte en dat is maar liefst 15 centimeter meer dan de vorige generatie. Omdat de auto met vierwielaandrijving beschikbaar is, komt een grote bodemvrijheid (213 mm) goed van pas voor als van de gebaande weg wordt afgeweken. Ook de wielbasis neemt flink toe tot maar liefst 2,71 meter. Dat schept alle voorwaarden voor een forse binnenruimte en dat wordt meteen bevestigd als een van de achterportieren geopend worden. De beenruimte op de achterbank is enorm en ook over hoofdruimte heeft niemand te klagen, behalve als het optionele glazen schuifdak wordt gekozen. De achterbank heeft in het midden een uitklapbare leuning. De bagageruimte heeft een inhoud van 579 liter en kent een vloerplaat die op twee hoogtes kan worden vergrendeld. In de hoogste stand sluit deze aan op het niveau van de neergeklapte achterbank. In dat geval groeit het totale volume naar een forse 1.795 liter. Uiteraard geschiedt dit neerklappen in twee ongelijke delen met hendels tegen de zijkanten van de bagageruimte (Easy Pack).
Instrumentarium
De uitrusting van de Koleos is afgestemd op de eisen die in dit segment worden gesteld. Het instrumentarium is identiek aan onder meer de Espace, Talisman en Kadjar. Op de middenconsole zit het grote standaardscherm van R-Link 2.0 waarop tal van functies te kiezen en in te stellen zijn. Daarbij voortaan ook Apple Car Play en Android Auto. Alles wat men in een topklasse auto verwacht is aanwezig of beschikbaar. Denk aan een achteruitrijcamera, verkeersbordherkenning, lane departure warning, noodremassistent, Easy Park Assist voor automatisch inparkeren en een Bose pakket met 12 luidsprekers. De topversie is de Initiale Paris waarvan het meubilair met prachtig zacht leer wordt bekleed. Daarbij is er de keuze uit zwart of verlopend in kleur van zwart naar lichtgrijs. Ook de overkapping van het instrumentarium en de randen van de middenconsole zijn netjes bekleed en voorzien van stiksels.
Aandrijving
Motorisch schotelt Renault in Europa alleen diesels voor variërend in vermogen van 130 tot 175 pk. Afhankelijk van de motor hoort daar een handgeschakelde zesbak of een CVT-automaat bij. Verder kan de klant nog opteren voor vierwielaandrijving in combinatie met de sterkste diesel. Deze voorziening kent verschillende standen die afhankelijk van de weggesteldheid kunnen worden ingeschakeld.
De 130 pk diesel is de bekende 1.6-liter die met een koppel van 320 Nm en een zesbak prima functioneert. De motor blijkt voldoende krachtig en functioneert mooi stil. Eigenlijk meer dan voldoende. De 2.0-liter komt net wat krachtiger over en heeft een zeer moderne CVT. Niet een bak die bij fors accelereren het motortoerental tot grote hoogte opzweept, maar eentje die kiest voor een aantal vaste overbrengingen.
Prijzen
De prijslijst van de nieuwe Koleos begint bij 42.790 euro voor de dCi 130 Intens met een zeer complete standaaduitrusting. Wie gaat voor specifieke wielen, fraai leer en nog wat andere aankledingsdetails die groeit automatisch door naar de dCi 175 Initiale Paris, standaard met CVT. Die auto kost meteen 53.290 euro. Vierwielaandrijving brengt de topversie op 56.790 euro.
Conclusie
Met de nieuwe Koleos treedt Renault de markt voor grotere SUV's een stuk serieuzer tegemoet dan met het vorige model. De auto biedt een enorme binnenruimte en een bijpassend comfort. De twee diesels voldoen uitstekend, alleen zou een benzinemotor voor de Nederlandse markt zeer welkom zijn.