Porsche Panamera Sport Turismo in pilotfase
Dit eerste exemplaar is belangrijk als referentie voor alle auto's die op de normale productielijn volgen. Ogen en handen inspecteren de eerste Panamera Sport Turismo. Eerst worden de doorlooptijden in de fabriek bepaald. De Panamera kent 210 assemblagestappen die allemaal gesimuleerd worden door veertig medewerkers op 12 stations.
Quality Center
Er is in Leipzig een nieuw Quality Center gebouwd. Omdat er meerdere modellen op dezelfde lijn worden gebouwd voor maximale flexibiliteit is juist de logistiek complex. Door alle stappen in de productie te testen wordt onnodig tijdverlies op de lijn voorkomen.
Montagevolgorde
Veel onderdelen zijn op de computer ontworpen en kunnen in de uiteindelijke productie 'botsen' met andere delen. Dit kan wellicht worden verholpen door de montagevolgorde aan te passen of het bevestigingspunt te verplaatsen en in het meest extreme geval opnieuw te ontwerpen. Alleen duurt dat gemiddeld zes maanden.
Ergonomie
In de Pilot Hall waar de eerste Panamera Sport Turismo is gebouwd staan nog geen robots, maar er wordt wel rekening gehouden met de ruimte die deze nodig hebben. De medewerkers weten hoe dik of wendbaar de robotarmen zijn. Eventueel ondersteunende apparatuur wordt hier bepaald. Ook bijvoorbeeld de optimale hoogte van het voertuig om een medewerker ergonomisch verantwoord zijn of haar werk te laten doen.
Serieproductie
Als alle delen van het productieproces zijn doorlopen gaat de auto deel voor deel naar de normale productielijn. Alle stadia aangebracht kan de eerste auto uit de serieproductie worden gebouwd. Dat geeft het Quality Center even rust, totdat het volgende nieuwe model zich aandient.
Lease de Porsche Panamera 5d
|