Nissan stuurt aan op uitbreiding elektrische auto’s
Als naar de grote belangstelling voor SUV’s wordt gekeken, is het niet vreemd dat Nissan zijn elektrische pijlen richt op dit segment. Een segment waarin het merk zeer sterk is geworteld. De IMX is een volledig elektrische vierwielaandrijver waarvan een toekomstige productieversie ergens op het formaat van de Qashqai en X-Trail zal uitkomen. De futuristische vormgeving en dito inrichting doen vermoeden dat de productieversie nog wel een paar jaar op zich laat wachten.
Autonoom
De IMX kent twee elektromotoren die ieder een set van twee wielen aandrijft. Natuurlijk heeft het model alle bekende functies die nodig zijn voor autonoom rijden, maar om daar volledig van te profiteren zullen in de nabije toekomst met name wat hobbels op het gebied van wetgeving moeten worden genomen.
Middenklasser
Wat wel duidelijk is, is dat Nissan onverbiddelijk gelooft in elektrisch rijden. De eerste Leaf uit 2010 wordt nu opgevolgd door tweede generatie. De vijfdeurs middenklasser biedt een grotere actieradius, 378 km volgens officiële norm. Nieuw is dat de auto stroom kan terug leveren aan het net. Met smart charging wordt dat in goede banen geleid. In Nederland is het elektriciteitsnet zeer stabiel, dat is in de hele wereld lang niet overal het geval en dan worden de voordelen van de inzet van een elektrische auto als stroomvoorziening voor bijvoorbeeld een huis veel groter.
Sportief
De nieuwe Leaf is eerste Nissan die onderdelen biedt van autonoom rijden. Denk aan het binnen de lijnen blijven en automatisch houden van afstand tot de voorligger en dat zelfs tot stilstand. Dus ook bij filerijden. Volgend jaar komt er een 60 kW batterij bij met een bereik van 500 kilometer. Hoe Nissan het concept van de Leaf verder ontwikkelt, blijkt uit de Leaf Nismo. Het Nismo-label staat voor de sportieve modellen van het merk. Bij de Leaf Nismo wordt vooral het onderstel stugger afgestemd. Een Europese verkoop is niet voorzien.