Renault rijdt autonoom met Symbioz
De Renault Symbioz rijdt autonoom op niveau 4. Dat betekent dat de bestuurder de handen van het stuur kan halen en dat deze zich niet meer op de weg hoeft te concentreren. De auto reageert zelfstandig op veranderende omstandigheden en gaat incidenten uit de weg.
Wisselen
Voorwaarde bij niveau 4 is dat er sprake is van een middenberm. In dat geval houdt de Renault Symbioz ook in bochten zijn rijbaan aan, past de snelheid aan aan voorliggende voertuigen en kan van rijstrook verwisselen om te passeren of de snelweg te verlaten via een afrit. In files functioneert de Symbioz ook helemaal zelfstandig.
Wettelijk
Wettelijk mogen auto's nog niet autonoom op niveau 4 rijden, maar overheden staan testen toe zolang er maar fysiek nog iemand achter het stuur zit om in te grijpen. Aansluitend op de pioniersrol van Renault op het gebied van elektrische auto's wordt ook de Symbioz volledig elektrisch aangedreven.
Achterwielen
Beide achterwielen worden door een eigen elektromotor aangedreven. 4Control vierwielbesturing zorgt voor volop stabiliteit en dynamiek. De elektromotoren leveren een continu vermogen van 490 pk en een koppel van 550 Nm, maar kunnen pieken tot 748 pk en 660 Nm. Hiermee accelereert het experimentele voertuig in 6 seconden naar de 100 km/h.
Batterij
De batterij kan met 700 volt worden opgeladen. Het gaat bij dit proefmodel om een batterij van 72 kWh, maar het platform kan tot 100 kWh gaan. Tijdens het proefproject wordt er geladen bij snelladers die af en toe 150 kW leveren. In dat geval is de batterij in een half uur tot 80 procent vol.
Wielbasis
De rijdende Renault Symbioz is afgeleid van het conceptmodel dat op de IAA in Frankfurt werd getoond. De ontwerp is minder scherp en lijkt daardoor veel meer op een productiemodel. De auto meet 4,92 meter in lengte, is 1,92 meter breed en 1,44 meter hoog. Opvallend is de lange wielbasis van 3,07 meter.
Display
Het interieur volgt het huiskameridee van de conceptversie. Het stuur trekt in de autonome modus 12 centimeter terug richting het dashboard. Het instrumentarium bestaat uit een L-vormige display gemaakt door LG. De auto zit vol met snufjes. In de Dynamic-modus waarin de bestuurder zelf rijdt, biedt de bestuurdersstoel extra zijdelingse steun. Door blauwe verlichting kunnen medeweggebruikers zien dat de Symbioz autonoom rijdt.