Audi RS 4 Avant blikt terug
De 2,9 liter biturbo V6 levert maar liefst 450 pk en een koppel van 600 Nm. Niet moeilijk om daarmee vlot te presteren. De auto katapulteert in 4,1 seconden naar de 100 km/h inclusief moeders op de passagiersstoel, kinderen op de achterbank en labrador in de bagageruimte.
Luchtinlaten
Meteen in eerste aanblik valt de potentie al aan de auto af te lezen. De grote luchtinlaten in de voorbumper doen het nodige potentieel vermoeden. Jammer dat Matrix LED koplampen optioneel zijn, die zouden toch voor een prijs van 119.095 euro standaard gemonteerd moeten worden.
Tiptronic
De wielkasten zijn aan beide kanten 30 mm verbreed om de 19 ich wielen te kunnen plaatsen, terwijl ook optioneel 20 inch moet passen. Uiteraard worden alle wielen permanent aangedreven via een achttraps tiptronic die vliegensvlug schakelt. Het sportdifferentieel op de achteras is weer een optie.
Lichter
Audi heeft de constructie van de nieuwe RS 4 zo'n 80 gram lichter gemaakt dan van het vorige model en de motor functioneert 17 procent efficiënter. Andere opties op deze topper zijn keramische remmen, RS dynamic steering en een RS sportonderstel gecombineerd met Dynamic Ride Control. Het ESC is naar wens uitschakelbaar, maar kent ook een sportmodus waarbij de elektronica net iets later ingrijpt.
Trekhaak
Het interieur kent de nodige specifieke kenmerken. Daartoe behoort ook de Audi Virtual Cockpit met een eigen indeling. Daarop zijn onder meer de bandenspanning en -temperatuur, koppel, vermogen en g-krachten af te lezen. De RS 4 toont zich ook van de praktische kant met een bagagevolume dat varieert van 505 tot 1.510 liter. Pikant detail, voor het eerst is de Audi RS 4 leverbaar met een trekhaak. Nu op zoek naar een stevige caravan die al deze kracht aankan.