Fiscus erg aardig voor Mitsubishi Outlander
Uitvoering: Mitsubishi Outlander PHEVLengte: 466 cm
Breedte: 180 cm
Hoogte: 168 cm
Wielbasis: 267 cm
Gewicht: 1.785 kg
Inhoud bagageruimte: 463-1.741 liter
Trekgewicht: 1.500 kg
Motorinhoud: 1.998 cc
Brandstof: euro
Vermogen: 121 pk
Koppel: 190 Nm
Elektromotor voor: 60 pk, 137 Nm
Elektromotor achter: 60 pk, 195 Nm
Aandrijving: vierwiel
Acceleratie 0-100: 11 sec
Topsnelheid: 170 km/u (gelimiteerd)
Verbruik: 1,9 l/100 km
CO2 uitstoot: 44 g/km
Actieradius puur elektrisch, met volle accu’s: 52 km
Prijs vanaf: € 39.990
Bijtelling: 7 % (registratie >2014)
Garantie: 3 jaar
Met een bijtelling van dit jaar nog nul en volgend jaar zeven procent, plus vrijstelling van BPM en MRB én nog mogelijkheden voor investeringsaftrek en milieu-investeringsaftrek, is de plugin-hybride Mitsubishi Outlander fiscaal gezien onweerstaanbaar. Niet verwonderlijk dat, nog vóór dat een klant er ook maar een meter in had kunnen rijden, er al 8.000 exemplaren van besteld waren. Intussen zijn er 11.000 stuks verkocht.
Een verkoopknaller dus voor Mitsubishi, dat in 2012 in totaal niet meer dan 3.584 auto’s verkocht. Het afleveren van de vloedgolf aan Outlanders brengt dan ook de nodige logistieke problemen met zich meer. Er zijn dealers die van het afleveren een groepsbijeenkomst maken, waar collectief instructie wordt gegeven, onder het genot van verfrissingen. Maar alle verkochte Outlanders nog dit jaar af te leveren, zal niet lukken.
ZZP’ers
Hoe groot precies de fiscale voordelen - vooral voor ZZP’ers - zijn valt globaal niet vast te stellen, aangezien verschillende regio’s in ons land afwijkende regels voor de mogelijke investeringsaftrek kennen. Heel raar eigenlijk, maar dat is de gehele subsidieregeling voor ‘schone’ auto’s. Versnelde afschrijving valt ook onder de mogelijkheden, waar de Mitsubishi-dealer opheldering over kan verschaffen, maar geïnteresseerden kunnen in ieder geval beter hun belastingconsulent laten adviseren. Overigens zijn onder de verkochte Outlanders PHEV vrijwel geen leaseauto’s. Nogal wiedes, omdat er dan geen sprake is van investering – en er dus op dat gebied ook geen aftrek kan worden gegeven.
Rijdt lekkerder
Het zou echter de Outlander PHEV onrecht aandoen om te stellen dat hij uitsluitend vanwege de fiscale cadeaus in trek is. Een uitgebreide testrit in de omgeving van het Baskische San Sebastián leerde ons namelijk dat het, hybride of niet, een van de prettiger SUV’s – Mitsubishi zelf noemt hem een cross-over – op de markt is. En naar onze smaak rijdt de PHEV nog lekkerder dan de versies met alléén een verbrandingsmotor.
Dat komt deels doordat de toegevoegde gewichtige zaken als accu’s en elektromotor laag geplaatst zijn, hetgeen de wegligging ten goede komt en ook het overhellen in bochten beperkt. In de Outlander PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) zitten twee elektromotoren, eentje voor de vooras en een voor de achteras – en hoewel het een 4x4 is, zijn die assen niet aan elkaar gekoppeld. Die elektromotoren zorgen in principe voor de aandrijving, want de 121 pk tweeliter benzinemotor wordt uitsluitend bijgezet wanneer er een vlottere acceleratie wordt verlangd, of wanneer er harder wordt gereden van 120 km/u. Verder is de verbrandingsmotor er hoofdzakelijk om de lithium-ionaccu’s bij te laden.
Extra stil
In ons land zal er dus vooral elektrisch met deze Outlander worden gereden en dat is niet alleen uitermate spaarzaam, het is ook weldadig stil. Bovendien heeft Mitsubishi de carrosserie extra stil gemaakt, met onder meer dikkere zijruiten, om ook als de benzinemotor draait het zo rustig mogelijk te houden. Dat maakt deze Outlander extra comfortabel. Voor de rest verschilt de PHEV niet, of nauwelijks van zijn conventionele broertjes, maar hij weegt wél 295 kg méér.
Het dagje rijden leerde ons dat deze Mitsubishi Outlander heel prettig in het gebruik is en vooral super-zuinig. Dat is optimaal wanneer de accu’s in rust zoveel mogelijk worden opgeladen en dat kan in ongeveer vier uur, met een snellader in 2,5 uur. Beide methodes zijn, zonder extra betaling, met de PHEV mogelijk. Bijladen aan lichtnet, wallbox of laadpaal is voordeliger dan het door de motor te laten doen en die moet dan ook vooral worden gezien als de onontbeerlijke ‘range extender’, die met een tankinhoud van 48 liter een actieradius van 824 km oplevert. De veelvuldig aanwezige ‘range anxiety’ hoeft hier dus absoluut niet gevoeld te worden.
App
Net als bij andere plugin-hybrides en elektrische auto’s is er een app voor de iPhone of iPad waarmee bijvoorbeeld de airco of verwarming op afstand (en met timer) kan worden ingeschakeld. De app heeft ook een kaart met laadpalen er op en vertelt verder alles over de toestand van de auto. Ook die app valt onder de comfortverhogende aspecten.Dat comfort vergroot de aantrekkelijkheid van de Mitsubishi Outlander PHEV aanzienlijk, maar voor de kopers zullen toch de belastingvoordelen, de brandstofbesparing en de milieuvriendelijkheid de grootste rollen spelen – en waarschijnlijk ook in deze volgorde.