Mercedes GLE maakt de blits als plug-in hybride
De M-Klasse gaat nu door het leven als GLE. Terwijl de carrosserie is opgefrist met een nieuwe neus en andere bumpers, gaat het interieur er op vooruit met het nieuwe Comand Touchpad systeem en een groter mediascherm. Onderhuids werden alle motoren aangepakt om zuiniger te zijn of (voor de diesels) samen te werken met een nieuwe negentrapsautomaat. Dankzij de introductie van de GLE 63 AMG en GLE 63 S AMG behoort de SUV met maximaal 585 pk tot de meest krachtige ter aarde.
Voor de zakelijk rijder maakt uiteraard de GLE 500e de blits. Die pakt uit met een zescilinder benzinemotor en een elektromotor. Het systeemvermogen komt op 442 pk en 650 Nm. Tot welke prestaties die combinatie leidt is nog niet bekend, maar feit is dat de SUV er 30 kilometer volledig mee elektrisch kan rijden.
14% bijtelling
Bovendien is het verbruik van de GLE 500e plug-in hybride laag genoeg om een 14% bijtelling status in 2015 te verdienen. De stekker-Benz stoot 78 gram CO2 uit en voldoet daarmee aan de gestelde grens. Wat de GLE 500e moet gaan kosten is nog niet bekend. Ook nieuw in het gamma ide GLE 250d met louter achterwielaandrijving. Deze viercilinderdiesel gaat aan de bak met 204 pk en 480 Nm, terwijl de 4Matic versie 500 Nm te bieden heeft.
New York
Tijdens de presentatie van de GLE, GLE 500e en GLE 63 AMG op 1 april doet Mercedes-Benz alle details uit de doeken.