Vooruitblikken met Audi e-tron quattro concept
e-tron
Geen hybride of plug-in hybride, maar een volledig elektrische SUV. Hij maakt gebruik van de tweede generatie van het MLB-platform van de Volkswagen Group, waar ook de Audi Q7 en nieuwe Audi A4 gebruik van maken. Dat platform biedt ook ruimte aan de lithium-ion batterijen en de elektromotoren. De accu’s zitten trouwens tussen de assen in, om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden en te zorgen voor een goede gewichtsverdeling.
Cw-waarde
Audi staat bekend om lage Cw-waardes. In 1982 haalde Audi een wereldrecord met de Audi 100, die een Cw-waarde heeft van 0,30. In 2001 verbeterde Audi het weer met de A2, die een Cw-waarde van 0,25 scoorde. De nieuwe e-tron quattro concept heeft diezelfde Cw-waarde, 0,25. Bizar laag voor een SUV.
Audi heeft voorop, aan de zijkant en achterop beweegbare aerodynamische delen geplaatst. Daarnaast is de bodemplaat volledig gesloten. Al die aanpassingen zorgen ervoor dat de auto ruim 500 kilometer kan rijden op een acculading.
Q7 e-tron
De e-tron quattro concept wordt voorgesteld op de IAA in Frankfurt, die op 17 september zijn deuren opent. In 2018 moet een productieversie van de auto op de markt komen. Voordat het zover is komt Audi volgend jaar nog met de Q7 e-tron, een plug-in hybride-variant van de Q7 waarin een 3,0 liter dieselmotor met elektromotoren wordt gecombineerd. De uitstoot is met 46 gram per kilometer goed voor 15% bijtelling volgend jaar.